Je bent niet ingelogd

Login om de voortgang van je voorstellen te zien.

Log hier in

Tesla’s voor 2022 uitverkocht? Wij hebben wel nog!

Datum: 31-05-2022

Misschien heb je de verschillende nieuwsberichten al voorbij zien komen. Vrijwel alle Tesla configuraties voor 2022 zijn uitverkocht! Alle Model 3’s, Model S en X-en worden in 2023 geleverd en de eerste Model Y’s worden nu ook al naar volgend jaar opgeschoven. En dan gaat ook in 2023 ook nog eens de bijtelling in negatieve zin veranderen. De vraag naar Tesla’s neemt toe en het aanbod stagneert. Dat resulteert in vertraging. Gelukkig hebben wij een oplossing ;)

Wat is het probleem?

Opschaling productie wordt tegengehouden door externe factoren

Tesla opende in maart 2022 de nieuwe Gigafactory in Berlijn om de productie op te schalen. Vooralsnog levert deze fabriek de Model Y Performance en rollen de overige modellen nog niet van de band. Daarom hangt voor Europa veel af van de Gigafactory in Shanghai.

De Gigafactory van Tesla in China werd in april drie weken lang gesloten toen Shanghai weer in lockdown ging in een poging een uitbraak van Covid een halt toe te roepen. De fabriek startte eind april weer op volgens een zogenaamd gesloten systeem waarbij fabrieksmedewerkers wonen naast de fabriek en regelmatig getest worden, wat uitdagingen oplevert voor de aanvoer van voorraden en materialen.

China's Passenger Car Association zei begin mei dat Tesla 10.757 auto's produceerde, sinds de hervatting van de productie op 19 april. Van alle Tesla’s die in april werden gefabriceerd in China, werd er echter geen enkele Tesla geëxporteerd. Ter vergelijking: Tesla fabriceerde in maart 65.814 elektrische auto's vanuit Shanghai, en exporteerde in januari en februari gemiddeld 36.900 EV's naar delen van Europa.

Tekort aan onderdelen, wat de productie stagneert

Moderne auto’s zijn net computers op wielen, dus het chip tekort raakt iedere autofabrikant. Verschillende grote autofabrikanten zoals Volkswagen, Skoda, Audi en Kia hebben ook herhaaldelijk de productie stil moeten leggen of kozen ervoor om auto’s te bouwen met missende onderdelen.

Tesla daarentegen leek geen probleem te hebben met deze tekorten. Tesla bleef zelfs tijdens de top van de ‘chip crisis’ auto’s in recordtempo te leveren. Dat komt omdat Tesla de meeste onderdelen zelf produceert.

Ondanks dat Tesla de meeste onderdelen zelf produceert, ontkomen ze er niet aan om ook last te hebben van de tekorten. Ze zijn voor sommige onderdelen sterk afhankelijk van derde partijen. Ze hebben één onderdeel nodig dat momenteel niet beschikbaar is, de Electronic Control Unit (ECU) die nodig is voor de laadpoort. Zie afbeelding

ECU unit Tesla

Populariteit EV’s stijgt

Stekkerauto’s worden steeds populairder onder Nederlanders en dat komt onder meer door de stijgende brandstofprijzen, EV’s hebben weinig onderhoud, zijn milieuvriendelijk en ze hebben een lagere netto bijtelling per maand.

Mocht je nog een fossiel rijden, uhh fossiele brandstof auto, dan ga je niet graag naar het tankstation met de huidige prijzen. In onderstaande visual hebben we de vergelijking gemaakt tussen een Model 3 en vergelijkbare brandstofauto. De afbeelding heeft geen verdere uitleg nodig…

Volle tank NL

Wij kennen geen vertraging

Bij ons heb je geen wachttherapie nodig, want wij hebben groots ingekocht en garanderen dat jouw Model 3 dit jaar geleverd wordt.

Andere interessante artikelen