‘Investeren in MisterGreen is heel overzichtelijk’

Investeerder aan het woord

Danny Mekić was zo’n puber die op zolder zijn eigen internetbedrijf startte. Met succes, ook dat nog: hij stopte zelfs met de middelbare school om zich helemaal op zijn ondernemersactiviteiten te kunnen storten. Inmiddels heeft hij wel de nodige diploma’s op zak, en zien we hem regelmatig in de media als duider van technologie-onderwerpen. Daarnaast is hij consultant, universitair docent én investeerder. Onder andere in MisterGreen. We vroegen Mekić naar zijn blik op electric lease, en naar zijn motivatie om MisterGreen te financieren.

Jong geleerd, tech gedaan

Mekić werd al op jonge leeftijd aangestoken met het techvirus: hij was de kleuterklas nauwelijks ontgroeid toen zijn vader hem een soldeerbout in handen duwde om te oefenen. Sindsdien heeft Mekić zich altijd betrokken gevoeld bij techniek en technologie. Toch koos hij – na een aantal succesvolle jaren als piepjonge tech-ondernemer – voor een studie Rechtsgeleerdheid. Niet om drastisch het roer om te gooien, maar juist om de verbinding te zoeken tussen tech en andere vakgebieden. Mekić: ‘Vijftien jaar geleden stond technologie nog op zichzelf: je had de gewone wereld, en die van techniek en internet. Nu is dat compleet omgeslagen. On- en offline zijn volledig met elkaar versmolten. Van onderwijs en zorg tot onze rechtspraak: alle bouwstenen van onze maatschappij worden door technologie beïnvloed. In mijn werk houd ik me vooral met die snijvlakken bezig.’

Blind vertrouwen in de boordcomputer

Volgens Mekić is technologie inmiddels zo diep in onze levens doorgedrongen, dat we ons er totaal anders mee verhouden dan vroeger. Waar we technologie voorheen als hulpmiddel zagen, vertrouwen we er nu blindelings op. Mekić: ‘Een mooi voorbeeld is de TomTom van vroeger. Zei dat apparaat dat we naar rechts moesten, dan gíngen we naar rechts. En we zijn alweer een stap verder, want mondjesmaat vertrouwen we zelfs onze driver’s seat aan de computer toe. Denk aan de autopilot van Tesla. Zet je die aan, dan geef je de boordcomputer de macht over het stuur – en daarmee letterlijk over jouw leven. Klinkt spannend, maar in veel gevallen blijken zelfrijdende auto’s toch echt veilig te zijn. Ongelukken met autopilots zijn vaak te herleiden tot menselijk falen.'

"Ondanks de spreekwoordelijke beren, vertrouwt Mekić de markt genoeg om in MisterGreen te investeren. Met dat geld kan MisterGreen nieuwe auto’s aanschaffen. Lekker concreet en tastbaar."

Hoogste tijd voor een instapmodel

Met een toenemende ‘adoptiebereidheid’ van technologie én de noodzaak om eens verder te kijken dan die klassieke fossiele brandstoffen, zou je denken dat de opmars van elektrisch rijden niet meer te stuiten is. Deels is dat ook zo: MisterGreen voorspelt zelfs dat de Tesla Model 3 de bestverkochte auto van 2019 wordt. Toch ziet Mekić nog wat beren op de weg. De grootste? Mekić: ‘Prijs. Want elektrisch rijden past nog niet bij elke portemonnee. De aanschafprijs van een elektrische auto is relatief hoog, en je moet wel heel goed kunnen rekenen wil je inzien dat je die prijs er op de lange termijn misschien uithaalt. Om elektrisch rijden écht aantrekkelijk te maken voor het grote publiek, moeten er veel meer voordelige modellen op de markt komen. Wat dat betreft is de Model 3 een stap in de goede richting.’

Concreet investeren, wel zo duidelijk

Ondanks de spreekwoordelijke beren, vertrouwt Mekić de markt genoeg om in MisterGreen te investeren. Via het platform duurzaaminvesteren.nl heeft hij in een aantal rondes obligaties gekocht. Met dat geld kan MisterGreen nieuwe auto’s aanschaffen. Lekker concreet en tastbaar, vindt Mekić: ‘Investeren in een wagenpark is heel overzichtelijk: ik financier en MisterGreen kan auto’s kopen. Die doorzichtigheid maakt het niet alleen makkelijker om voorzichtige prognoses te maken, ik vind het ook leuker dan investeren in een abstract product. Bovendien geeft Tesla een terugkoopgarantie. Zo krijgt MisterGreen zelfs voor auto’s die niet meer rijden nog wat geld terug. Dat geeft mij weer extra zekerheid.’

Model 3: perfect voor de binnenstad

Zelf rijdt Mekić nog niet elektrisch. Maar, het zit eraan te komen: ‘Ik heb de Tesla’s X en S even overgeslagen, want ik woon en werk in Amsterdam – waar je weinig hebt aan een grote auto. Maar de Tesla Model 3 is mooi compact, dus die wil ik graag proberen. De Model 3 past sowieso beter bij Nederland dan de grotere Tesla-modellen, denk ik. Een betrouwbare vierdeurs, daar kiezen we hier toch het liefst voor.’