Hand in eigen boezem: consument weet te weinig van EV’s

Datum: 20-03-2020

MisterGreen loopt niet weg voor een stevige discussie. En gelukkig geldt dit ook voor onze reaguurders, wat topreacties opleverde op ons artikel ‘belachelijk’ van vorige week.

Gebrek aan kennis EV

Het is onze missie om de transitie naar duurzame mobiliteit te versnellen, maar uit de reacties op Facebook blijkt dat we nog even moeten uitleggen waarom elektrisch rijden duurzaam is. Een mooie nieuwe uitdaging voor ons dus! Hier vind je veel geplaatste comments en onze reactie daarop.

“Overheid financiert voor de rijken”

Milieu is een belangrijk topic voor de overheid. Het is dus logisch dat de overheid elektrisch rijden aantrekkelijker maakt, want het is bewezen beter voor het milieu dan rijden op benzine of diesel. Daarnaast zijn er verschillende vormen, maten en kostenplaatjes van EV’s: denk maar aan de Nissan Leaf, BMW i3 of de Renault Zoe. Dat er toevallig veel Tesla’s verkocht worden, komt doordat dit simpelweg de beste EV van het moment is.

“Te weinig laadpalen”

Als iedereen nu ineens elektrisch gaat rijden, dan moeten er inderdaad meer laadpalen komen. Maar de marketeers onder ons hebben vast wel eens gehoord van de begrippen ‘marktwerking’ en ‘vraag en aanbod’: als er meer laadpalen nodig zijn, zullen er altijd bedrijven op staan om dit te realiseren.

“Kinderen & kobalt”

1 van de meest gehoorde commentaren: kinderen worden in de Democratische Republiek Congo uitgebuit in kobalt mijnen. De link met elektrische auto’s en vooral Tesla wordt door reaguurders snel gemaakt. Logisch, want in EV’s zit een batterij en in batterijen zit kobalt. Maar wat door deze critici vergeten wordt, is dat er ook kobalt zit in benzine- en dieselauto's. Daarnaast is de specifieke aanval op Tesla helemaal bijzonder, omdat dit juist dé EV is met het minste kobalt: een nieuwe Volkswagen EV bevat 4 keer zo veel kobalt dan de Model 3.

“Zo veel stroom winnen is niet goed voor het milieu”

Ook veel gehoord: “om stroom te winnen zijn kolencentrales nodig: dat is pas slecht voor het milieu.” Het klopt dat op bepaalde momenten het stroomnet overbelast is, denk hierbij aan het moment van thuiskomen en iedereen aan het koken is en zijn verwarming aan zet. Wanneer dit het geval is, worden alle zeilen bijgezet om stroom op te wekken (dus ook kolencentrales).

Uiteraard is ook hier weer een oplossing voor. MisterGreen werkt samen met Jedlix. Wanneer je ‘slim laadt’ met de Jedlix app, wordt jouw EV alleen maar opgeladen met groene stroom. Wel goed voor het milieu dus!

“1 Tesla opladen staat gelijk aan 10 huishoudens”

Foutieve interpretaties of fake news? Begrijpelijk dat veel Nederlanders denken dat dit juist is, want zelfs oud-minister Plasterk werd uitgelokt om hierover te twitteren.

Als dit bericht klopt gaan alle huishoudens tientallen € meer energie betalen doordat één Teslarijder meer energie slurpt dan tien huishoudens. Dat zijn dus enorme asocialen. Voor elke Tesla zitten honderden bejaarden met fleecedekens kou te leiden, (voor een Urgenda wedstrijd). pic.twitter.com/slRUGFFmyM

— Ronald Plasterk (@RPlasterk) February 21, 2020

Het klopt dat een Tesla long range die volledig opgeladen moet worden zo veel stroom theoretisch kan verbruiken. Maar wat is de realiteit? Gemiddeld rijdt een Nederlander 13.000 kilometer op jaarbasis. Dit is iets meer dan 35 kilometer per dag. Anders verwoord: die Tesla’s wordt niet dagelijks 500 kilometer opgeladen. De realiteit is dat zo’n oplaadbeurt goed is voor 2 weken.

Daarnaast verbruikt een Nederlands huishouden zo'n 3.000 kWh per jaar. Een gemiddelde Tesla accu heeft een capaciteit van 75 kWh waarmee je dus 2 weken kunt rijden. Op jaarbasis komt dat neer op 1.950 kWh (Zo'n 2 tot 3 huishoudens in plaats van 10).

“Omdat er geen elektrische auto’s zijn voor €500,- of €5.000,-”

Kijk, een goed argument! Uiteraard is het niet aan ons om in iemand zijn portemonnee te kijken. Zoals we in onze vorige update deelden, snappen wij dat er nog tweedehands auto’s verkocht worden. Ook wij bieden occasions aan in de lease en hebben een deeldienst genaamd ready 2 share. Wij begrijpen alleen niet dat er nog nieuwe auto’s op fossiele brandstoffen worden geproduceerd. Voorbeeld: waarom een Jaguar F-Pace op de markt brengen als er ook een I-Pace is?

“LPG of waterstof als alternatief op elektrisch rijden”

Waterstof hebben we een tijdje terug al getackeld, maar de opmerking van o.a. de heer Massar, Ritzen en Driessen over LPG hebben ons wel getriggerd. Op korte termijn kunnen jullie hier ook een blog van ons over verwachten.

Onze klanten over MisterGreen

"Nu we een elektrische auto leasen, zijn we veel bewuster geworden van de noodzaak om niet meer op fossiele brandstoffen te rijden. Vandaar de keuze om drie Tesla Model 3's bij MisterGreen aan te vragen."

Jeffrey Werner, Tech Bakery