Het Masterplan van Elon Musk

Het is inmiddels alweer meer dan een jaar geleden dat Elon Musk, oprichter en eigenaar van autofabrikant Tesla en ruimte-transport bedrijf SpaceX terugblikt op zijn eerste Master Plan en zijn vernieuwde toekomstplannen bekend maakte in zijn Master Plan, Part DeuxIn zijn tweede Masterplan schetst hij Tesla niet alleen als autofabrikant, maar ook als energiebedrijf en autodeelplatform. Bovendien geeft hij aan dat autonome auto’s een factor tien veiliger zullen zijn dan auto’s met een persoon achter het stuur.

The Secret Tesla Motors Master Plan (just between you and me)

Ruim tien jaar geleden presenteerde Elon Musk voor de eerste keer zijn toekomstplannen. Dit deed hij in zijn masterplan 'The Secret Tesla Motors Master Plan'. Een van de redenen waarom hij dit plan schreef, was omdat hij wist dat Tesla kritiek zou krijgen en beschuldigt zou worden van het maken van auto’s enkel en alleen voor rijke mensen. In de hoop deze kritiek te kunnen weerleggen en beschuldigingen te voorkomen schreef hij zijn eerste masterplan. Tevergeefs bleek, kritiek kreeg hij toch. Echter, zo geeft Musk aan, was de voornaamste reden van het schrijven van zijn plan om aan te geven hoe de ideeën van Tesla passen in 'the larger picture'.

In het plan gaf Elon Musk zijn alomvattende visie aan: ''het versnellen van de opmars van duurzame energie'', waarbij hij zich vier doelen stelde:

  • Het ontwikkelen van een elektrische sportauto in een kleine oplage.
  • De winst hiervan gebruiken voor het ontwikkelen van een luxe auto in een iets grotere oplage.
  • De winst hiervan gebruiken voor het ontwikkelen van een betaalbare auto in een nog grotere oplage.
  • Leverancier worden van 100% duurzame zonne-energie.

De reden dat Musk begon met het ontwikkelen van een elektrische sportauto (de Roadster) in een zeer kleine oplage, was omdat hij slechts een bescheiden kapitaal beschikbaar had dat hij had verdiend met de verkoop van Paypal. En dit zou volgens hem de grootste kans van slagen hebben. Musk: ''Het opzetten van een autobedrijf was en is nog steeds gekkenwerk. De lijst met succesvolle Amerikaanse auto-startups is kort, laat staan wat het betekende om een autofabrikant voor elektrische auto’s op te zetten.''

''Ik dacht dat de kans van slagen zo klein was dat ik niet het kapitaal van anderen wilde riskeren, alleen dat van mijzelf.''

Zoals in het masterplan staat aangegeven, zijn de inkomsten van de verkoop van de Roadster gebruikt voor de productie van een premium sedan en SUV in een iets grotere oplage, de Model S en X. Waarbij vooral de Model S een wereldwijd succes is geworden, met plaats 2 op de lijst met ultra-luxury cars. Met de opbrengst van de Model S en X wordt op dit moment de productie van de langverwachte Model 3 gefinancierd. De auto die bestemd is voor het grootste deel van de consumentenmarkt.

Ook de realisatie van het vierde plan om zonne-energie te gaan leveren is in ontwikkeling. ''No kidding'' schrijft Musk als knipoog naar de mensen, ''dit stond letterlijk al tien jaar op onze website.'', referent naar de recente overname van SolarCity waarmee dit plan kan worden gerealiseerd.

SolarCity is namelijk een bedrijf dat zonnedaken produceert waarin panelen en accu’s zijn geïntegreerd. Een bedrijf waar Musk overigens al deels eigenaar van was. Dit kwam de Tesla-oprichter destijds wel op wat kritiek te staan, volgens critici was dit een verhulde manier om het slecht presterende bedrijf voor zonne-energie te behoeden voor een faillissement. Echter, volgens Musk, was de combinatie juist nodig om zonne-energie te kunnen gaan leveren en zo het vierde toekomstplan te kunnen realiseren.

Al met al heeft de Tesla-oprichter de autowereld wakker geschud en in beweging gekregen. Door de successen van Tesla zijn andere autofabrikanten vrijwel gedwongen zich ook te gaan richten op volledig elektrisch rijden.

''Zelfs critici moeten toegeven dat Musk inmiddels drie van zijn vier doelen heeft verwezenlijkt.''

Master Plan, Part Deux

Ruim een jaar geleden presenteerde Musk via een blog zijn tweede masterplan: 'Part Deux'. En zoals wel vaker, legt Musk de lat erg hoog. Het bedrijf moet onder andere zonnedaken produceren waarin zonnepanelen en accu’s zijn geïntegreerd. Verder wil hij autonome auto’s de komende jaren met een factor tien veiliger maken dan een auto met een persoon achter het stuur. Net als in zijn eerste masterplan, beschrijft hij in zijn tweede masterplan ook weer vier concrete doelen:

  • Het ontwikkelen van zonnedaken met een volledig geïntegreerde accu-opslag.
  • Het vergroten van de markt voor elektrisch rijden.
  • Het ontwikkelen van autonome auto's die een factor tien veiliger zijn dan handmatig bestuurde auto's.
  • Het mogelijk maken om je eigen auto in te zetten als taxi.

Het combineren van energiegeneratie en opslag

Musk heeft aangegeven dat Tesla zich niet alleen meer zal richten op het ontwikkelen van elektrische auto’s. Tesla zal ook een energiebedrijf worden. Het doel is om een volledig geïntegreerd zonnedak met opslag-mogelijkheid te ontwikkelen, dat er ook nog eens mooi uitziet. Op deze manier krijgen consumenten de mogelijkheid om hun eigen elektriciteitsproducent te worden. Energieopslag is overigens niet nieuw voor Tesla. Enige tijd geleden heeft Tesla ook al de Powerwall op de markt gebracht. Een accu die overdag zonne-energie opslaat en de woning ‘s avonds van stroom voorziet. Onder andere om dit toekomstplan te kunnen realiseren, heeft Tesla destijds het bedrijf SolarCity overgenomen.

Alle (consumenten)markten voorzien van een elektrische auto

Op dit moment voorziet Tesla eigenlijk alleen nog maar een klein deel van de consumentenmarkt van elektrische auto’s. Met de Model S en X wordt vooral het premium segment voorzien van een elektrische sedan en SUV. Met de Model 3, waarvan de productie in Amerika nu op gang begint te komen, zal Tesla een groter deel van de markt kunnen bereiken. En met een toekomstige compacte SUV en een nieuw model pick-up truck streeft Musk er uiteindelijk naar om alle consumenten de mogelijkheid te geven elektrisch te rijden.

Vanuit de visie van Tesla om de opmars van duurzaamheid te versnellen, is het nu vooral noodzakelijk om de productie van de elektrische auto’s zo snel mogelijk op te schalen. Dit is dan ook de reden dat Tesla zich in eerste instantie richt op het optimaliseren van ''the machine that makes the machine''. Tesla beschouwd daarom de productiefabriek als een product op zich. Uiteindelijk moet dit leiden tot de meest efficiënte en snelle productie van de elektrische auto’s.

''Optimizing the machine that makes the machine.''

Naast de consumentenmarkt, heeft Musk indrukwekkende plannen voor elektrische vrachtwagens en een nieuw soort bus voor het openbaar vervoer. Gezien de significante impact van de transportsector op het milieu, kijkt men erg uit naar de ontwikkelingen van deze plannen. Beide plannen zijn volop in ontwikkeling en het is nog onzeker wanneer deze definitief kunnen worden gepresenteerd door Tesla.

Door de ontwikkelingen van autonoom rijden, ziet Tesla tevens een verschuiving van de rol van buschauffeur naar 'fleet manager'. Zoals Musk zelf aangaf: ''een gekoppelde vloot van elektrische bussen die iets kleiner zijn en waarbij het middenpad plaats maakt voor extra zitplaatsen. Om het verkeer niet op te houden zullen deze bussen net zo snel kunnen optrekken en remmen als gewone voertuigen''. Musk heeft het ook niet over bushaltes, maar geeft wel aan dat passagiers op hun bestemming worden afgezet, wel zo handig!

Autonoom rijden

Op dit moment beschikken alle modellen van Tesla over Autopilot software die de auto deels zelfstandig kan laten rijden. De ontwikkelingen op het gebied van autonoom rijden zijn er op gericht om het mogelijk te maken dat, zoals Musk heeft beloofd, de auto volledig zelfstandig kan rijden zonder dat enige handelingen van de bestuurder nodig zijn. Voordat Tesla deze zelfrijdende functie kan activeren in de auto’s zal er nog uitvoerig mee worden getest. Musk heeft aangegeven dat de zelfrijdende functie pas beschikbaar zal worden wanneer deze een factor tien veiliger is dan de gemiddelde Amerikaanse bestuurder. Tevens is eventuele activering in de toekomst ook nog afhankelijk van de wetgeving, die per land verschillend kan zijn.

Op dit moment kun je dus alleen nog gebruik maken van de Autopilot functie, die het onder andere 'slechts' mogelijk maakt om automatisch van rijbaan te wisselen en ervoor zorgt dat de auto binnen de rijbaan blijft. En hoewel het systeem nog lang niet autonoom is, is het volgens Musk wel al veiliger dan puur menselijk rijden.

''Als het goed gebruikt wordt, is het nu al aanzienlijk veiliger dan iemand die zelf rijdt.''

Autodelen

Het Autodelen is nu misschien nog wat onbekend. Dit wordt ook pas mogelijk wanneer de optie zelfrijdend volledig is goedgekeurd en beschikbaar is. Maar vanaf het moment dat dit is goedgekeurd, betekent dit dat je je eigen Tesla vanaf vrijwel iedere plek kunt 'oproepen'. Zodra je Tesla komt aanrijden, stap je in en kun je gaan slapen, lezen of iets anders doen terwijl je naar je bestemming wordt gereden.

''Je kunt je laten ophalen door je eigen Tesla, waarna je al slapend of lezend naar je bestemming wordt gereden.''

Hiernaast wordt het mogelijk om via de Tesla app je eigen Tesla toe te voegen aan de 'Tesla shared fleet'. Op deze manier kun je, terwijl je zelf aan het werk of zelfs op vakantie bent, je Tesla laten fungeren als taxi en kun je hiermee geld verdienen. In steden waar de vraag naar auto’s het autobezit sterk overstijgt, zal Tesla haar eigen vloot inzetten. En er op deze manier voor zorgen dat er altijd een auto beschikbaar zal zijn om jou naar je bestemming te brengen. Hiermee kan Tesla een aardige concurrent voor Uber en DriveNow (BMW) worden!

Kritiek

Echter, hoe mooi en milieubewust het ook allemaal klinkt, niet iedereen is enthousiast. Critici geven aan dat Musk, zoals wel vaker, een futuristisch toekomstplan presenteert met weinig details en zonder enige tijdsaanduiding. ''Laat hem eerst maar zeggen hoe en wanneer Tesla winstgevend zal zijn'' wordt er vanuit de autowereld aangegeven.

Ook het dodelijk ongeval van een automobilist die met zijn Tesla Model S verongelukte, terwijl zijn auto op Autopilot stond was een zware tegenslag voor Tesla. Het merk kreeg erg veel kritiek en de Amerikaanse consumentenbond riep Tesla op om het Autopilot systeem aan te passen, zodat de chauffeur te allen tijde zijn handen aan het stuur moet houden. Musk verdedigde zijn Autopilot functie door aan te geven ''als het goed gebruikt wordt, is het nu al aanzienlijk veiliger dan iemand die zelf rijdt.''

Realisatie Masterplan

Het heeft Musk ongeveer tien jaar gekost om zijn eerste vier doelen te realiseren. Wij zijn dan ook erg benieuwd of hem dat opnieuw gaat lukken en zo ja, hoe lang het zal duren voordat Musk zijn nieuwe toekomstplannen zal hebben gerealiseerd!

Op de hoogte blijven?

Wil je het laatste nieuws over MisterGreen of over Tesla ontvangen in je mailbox? Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief.

Het laatste Tesla nieuws