"Batterijen onoverkomelijk bij snelladers van de toekomst"

“Na maanden van overleg met energiedienstverlener Alfen en netbeheerder Stedin hebben wij de oplossing gevonden”, zegt Mark Schreurs, mede-oprichter van MisterGreen Electric Lease. "Door ons snellaadstation Haarrijn, aan de A2 tussen Amsterdam en Utrecht, te voorzien van batterijen kunnen wij ons beter voorbereiden op een toekomst met ultra snelladers. In 2020 zullen er snelladers langs de snelweg staan die 300 km kunnen bijladen in slechts 10 minuten. Onze doelstelling is eenvoudig; wél ultra snelladen, maar geen onnodige en kostbare netinvesteringen."

Snelladen is onmisbaar

Snellaadstations worden veelal gebruikt om kort even bij te laden. ‘De auto kan immers de hele nacht aan de normale lader’, legt Mark Schreurs van MisterGreen uit. ‘Op deze snellaadlocaties wordt gemiddeld zo een 15 minuten oftewel 10 kWh geladen.’ Snelladen wordt in de toekomst steeds belangrijker en de snellaadtijd wordt komende jaren steeds korter. Om te voorzien in deze behoefte zijn steeds meer snellaadstations nodig met een enorm vermogen, zeker tijdens de spits in de Randstad. Onder de naam Fast Charging Network heeft MisterGreen inmiddels 8 snellaadstations kunnen realiseren die de rijders binnen slechts tien minuten weer vijftig kilometer verder helpen. Er zullen dit jaar nog 6 extra snellaadstations volgen, allen binnen de Randstad.

 

Duurzaamheid

Door de groei van het aantal elektrische voertuigen in ons land wordt er ook steeds meer gevergd van het energienet, en ook hier ligt een uitdaging. Energie-opslag zal een steeds belangrijkere rol spelen bij snellaadstations. Door het gebruik van energie-opslag, zullen de pieken bij het snelladen worden opgevangen door batterijen, de netaansluitingen zullen dus kleiner kunnen zijn. Door de combinatie van zonnepanelen, energie-opslag en een back-up van een energieleverancier wordt het net optimaal benut.

 Lees ook het volledige persbericht: ‘Energieopslag en elektrisch rijden komen samen