| Uit het Financieel Dagblad |

 

Lease wordt steeds populairder in Nederland. Vanuit het perspectief van de leasemaatschappij wordt er echter weinig gekeken naar elektrisch vervoer terwijl dat volgens experts toch de toekomst is. Er is een aantal factoren dat hier een rol in speelt, vertelt Mark Schreurs van MisterGreen.

 

Hoe wordt de restwaarde van auto’s bepaald?

“Restwaarden van elektrisch auto’s behoren nu al tot de hoogsten in de markt. Drie keer lagere onderhoudskosten, voordelig rijden op drie keer goedkopere stroom en een elektrische auto’s die drie keer langer mee gaat zorgen vandaag al voor een 3 keer lagere prijs per kilometer. Wanneer wij de zelfrijdende component per 2020 meenemen zal dit zelfs zorgen voor een tien keer lagere prijs per kilometer. Een lagere prijs per kilometer heeft een positief effect op de restwaarde van elektrische auto’s.”

 

“Er zijn nu al Tesla-rijders die zonder grote onderhoudskosten meer dan 250.000 kilometer hebben gereden”

Mark Schreurs - MisterGreen Electric Lease

 

Blijven de accu’s goed of nemen deze door de jaren heen flink in actieradius af?

“Naar aanleiding van onderzoek gedaan door prof. Maarten Steinbuch van de TU Eindhoven kunnen we concluderen dat er na 250.000 kilometer een degradatie optreedt van slechts 10 procent na 8 jaar, uitgaande van 25.000 kilometer per jaar. Met andere woorden, een Tesla Model S uit 2013 kan nog 330 kilometer rijden. Er zijn nu al Tesla-rijders die zonder grote onderhoudskosten meer dan 250.000 kilometer hebben gereden.

 

Men zegt dat elektrisch rijden valt of staat met belastingvoordelen. Zal dit het einde van het succes in Nederland betekenen?

Nee, integendeel, ondanks dat in 2019 de zogenaamde Tesla-taks doorgevoerd wordt waardoor er boven de 50.000 euro fiscale waarde ook 22 procent bijtelling wordt geheven. Hoewel de belastingvoordelen via een lage bijtelling belangrijk zijn geweest in het succes van elektrische auto’s, is het waarschijnlijk dat er tegen die tijd een onomkeerbaar proces in werking is getreden. Simpelweg omdat er in 2018 veel nieuwe elektrische modellen worden geïntroduceerd. Niet alleen door Tesla maar ook door Renault, Nissan, Opel, Volkswagen en BMW. Die nieuwe modellen zullen onder de 50.000 euro vallen en daarmee keurig in de 4 procent bijtelling. Daarbij komt dat het rijden in een elektrische auto per kilometer goedkoper is dan het rijden in een benzine of diesel auto.

 

Wat is jullie visie over zelfrijdende auto’s en autodelen?

Zelfrijdende auto’s en autodelen maakt elektrisch rijden nog goedkoper. Zelfrijdende auto’s maken nu al hun intrede en de verdere uitrol hiervan zal snel volgen. Straks kun je naar werk rijden en terwijl je op kantoor bent kan jouw auto geld voor je verdienen als zelfrijdende taxi of als gedeelde auto. Dit moet uiteraard goed worden ondervangen via een verzekering en diensten die het schoonhouden en opladen van de auto monitoren.

 

MisterGreen Electric Lease is de snelst groeiende leasemaatschappij van Nederland en heeft zijn pijlen volledig gericht op 100 procent elektrische auto’s. De meest geleasete elektrische auto staat al jaren bovenaan: de Tesla Model S. Het is dan ook niet verrassend dat ongeveer 90 procent van het wagenpark van MisterGreen bestaat uit de Tesla Model S. Het leasebedrijf is opgezet door Mark Schreurs en Florian Minderop, twee ondernemers met beiden een bancaire achtergrond. De overtuiging van de hoge restwaarde van elektrische auto’s is sinds 2012 de sleutel voor het succes. Waar andere leasemaatschappijen argwanend waren over restwaarden, heeft MisterGreen haar kans gegrepen in deze nichemarkt.

 

In korte tijd is MisterGreen een iconische speler geworden in de leasebranche anno 2017 met meer dan 800 Tesla’s Model S en X en een groei komende jaren naar een balanstotaal van 100 mio. aan 100% elektrische auto’s.