Tesla Model 3 review

Geschreven door: Kees Roelandschap / Tesla Expert | Laatste update: 16-01-2024, om 10:24 uur

Model 3 2019 Review

Wist je dat je een Model 3 uit 2019 qua prestatie vaak niet onderdoet voor een nieuwere variant? Op veel vlakken overtreft hij zelfs de Highland uit 2023! Daarmee is de Model 3 uit 2019 een zeer interessante optie om te leasen. Onze Tesla Expert Kees zet in deze video alle verschillen op een rij tussen beide modellen. Zo helpen we je bij het maken van de juiste keuze. Bekijk de video en bepaal welke variant voldoet aan jouw eisen.

Ga je voor het eerst een elektrische auto rijden of ben je van plan over te stappen op een andere model? Dan is de Tesla Model 3 zeker een auto om goed te overwegen. Benieuwd naar zijn prestaties? Ik heb hem meerdere malen mogen testen en vertel je graag mijn ervaring in deze review.

Mijn rijervaring met de Model 3

Het rijgedrag is werkelijk fantastisch. De precisie op de weg, gecombineerd met het comfort van de vering, overtreft al mijn eerdere ervaringen met andere EV merken. De constante kracht door de one-pedal-drive voelt geweldig aan en maakt het rijden een waar genot. Dit maakt anticiperen op de weg bijzonder aangenaam.

Gebruiksvriendelijkheid van de Model 3

Naar mijn mening is het vernieuwde touchscreen een belangrijk pluspunt van de Model 3. Het bedieningssysteem kent een ongekende gebruiksvriendelijkheid. Binnen no-time raak je vertrouwd met alle mogelijkheden, en tijdens het rijden zijn alle functies snel en eenvoudig te vinden. Geen enkel ander merk dat ik ooit heb gereden komt hierbij in de buurt. Dit moet een geruststellend gevoel zijn voor mensen die het spannend vinden om een auto te gaan rijden die geen gebruik maakt van een traditionele bediening.

Hoe gaat het opladen van deze EV?

In tegenstelling tot mijn eerdere ervaringen met een andere elektrische auto jaren geleden, ervaar ik nu totaal geen stress bij het opladen. De actieradius van rond de 500 km is echt indrukwekkend, en als je onderweg onverhoopt een tekort aan batterij hebt, geeft het Tesla-systeem duidelijk aan wanneer en waar je het beste kunt (snel)laden. Het laadproces zelf verloopt buitengewoon snel. Ik heb inmiddels een laadkabel thuis hangen en neem deze niet mee onderweg.

Helemaal bij een Tesla Supercharge station is het laden een feestje te noemen. Langs de pomp staat met een benzinelucht om je heen, voelt dan zeer ouderwets aan..

Verbeterpunten Tesla Model 3

Het interieur: Is dan echt alles fantastisch aan de Model 3? Nee, ik heb zeker een aantal verbeterpunten. Het interieur is naar mijn idee erg strak en mist wat sfeer. Het oogt daarentegen iets minder luxe dan bij elektrische auto's in het hogere prijssegment. Bij duurdere modellen als de Model S of Model X is het verschil duidelijk zichtbaar. Bij deze luxere modellen ervaar je net wat meer comfort in bijvoorbeeld de stoelen.

De ruimte: de binnenzijde van de Model 3 is een stuk kleiner dan die van bijvoorbeeld de Model Y. Die laatste heeft meer bagageruimte en is daarmee geschikter om mee op vakantie te gaan of iedere dag de kinderen mee naar school te brengen.

ReDrive Tesla Model 3

Nadelen van de Model 3

  1. De volledig automatische Autopilot is voor verbetering vatbaar. Het voortdurend moeten vasthouden van het stuur maakt het systeem niet ideaal. Bovendien werkt de Auto-park functie (nog) niet in Nederland. Maar het is een bètaversie en ik heb er alle vertrouwen in dat dit in de toekomst echt een uitkomst is voor alle autobestuurders.
  2. Ook de cruise-control laat soms serieus te wensen over. Op onvoorspelbare momenten tijdens het inhalen op de linkerbaan grijpt de Tesla in en remt het systeem zelfs stevig. De auto schakelt de cruise-control op sommige weggedeelten automatisch terug naar de daar geldende maximale snelheid.
  3. Het ontbreken van een hendel voor de richtingaanwijzer en groot licht is voor mij een serieuze tegenvaller. Ik betwijfel of ik ooit zal wennen aan de knopjes op het stuur, in tegenstelling tot wat ik in de reviews van andere Tesla-rijders heb gelezen. Vooral bij rotondes is het lastig om tijdig de juiste richting aan te geven. Persoonlijk had ik graag gezien dat Tesla een klein hendeltje achter het stuur had behouden voor deze functie. Wellicht komt dit in de toekomst nog als accessoire beschikbaar. Overigens mis ik de hendel voor de ruitenwisser niet; het bedienen van de ruitenwissers met het knopje op het stuur en de opties op het touchscreen bevalt me prima.

Conclusie Tesla Model 3 Review

Ondanks de genoemde nadelen maken het rijgedrag, de indrukwekkende prestaties, de gebruiksvriendelijkheid en het laadgemak dat ik na 2.500 km al behoorlijk gehecht ben aan de Model 3. De auto maakt het elektrisch rijden zeer aangenaam en laat het rijden op fossiele brandstof ouderwets aanvoelen. De actieradius is echt een pluspunt in vergelijking met andere elektrische auto's uit dit prijssegment. Daarnaast is de luxe die je voor een relatief lage aanschafprijs krijgt ongekend. Het is niet voor niets dat je de Model 3 zoveel op de Europese wegen ziet als je het mij vraagt!

Laatste Tesla nieuws