Waarom een Tesla de veiligste auto is die er rondrijdt

Photo: Matt Dougherty Twitter @MattKHOU

Gisteren (19-04-2021) kwam het nieuws naar buiten dat er in Amerika twee mensen om het leven zijn gekomen nadat een vermoedelijk zelfrijdende Tesla tegen een boom reed. Wij willen graag reageren en onze steun betuigen aan de nabestaanden. Een Tesla is momenteel de meest veilige auto op de wegen. En dat blijkt uit verschillende onderzoeken van NHTSA en Euro NCAP.

update: Er is bewezen dat de verongelukte Tesla zonder Autopilot reed.

Autopilot aan of uit?

Door een ongeluk met een vermoedelijk zelfrijdende auto van Tesla zijn in de Verenigde Staten twee mensen om het leven gekomen. Geen van beiden zou achter het stuur hebben gezeten. - Reuters

Volgens het nieuwsbericht zat er niemand achter het stuur. Het is onmogelijk om Autopilot of Full Self-Driving te activeren omdat de riem vast moet zitten en er moet iemand op de bestuurdersstoel zitten. Zonder deze twee vereisten kan er geen gebruik gemaakt worden van Tesla's Autopilot functies. Hebben ze dan de grenzen opgezocht van een systeem dat momenteel nog niet volledig autonoom kan rijden? We weten het niet zeker, maar het roept vragen op.

20% minder schades per jaar

Op basis van onze ervaring en het Tesla Impact report kunnen we zeggen dat rijden met Full Self Driving software veiliger is dan zelf een auto besturen. Tesla's zijn de meest veilige auto's op dit moment. Dat blijkt ook uit het Telsa Impact Report van 2019. Op plek 1, 2 en 3 van meest veilige auto’s staan de Tesla Model 3, Tesla Model S en Tesla Model X.

En als we het Impact Report van 2019 erbij pakken dan komen we onderstaande data tegen. Het aantal ongelukken per 1.6 miljoen kilometer ligt bij Tesla’s veel lager dan het gemiddeld.

Nog wat data:

Autopilot ingeschakeld: er is één ongeval voor elke 4,19 miljoen gereden mijlen in Q1 2021, wat feitelijk lager is dan een ongeval voor elke 4,68 miljoen gereden mijlen in Q1 2020. Automatische piloot uitgeschakeld, maar met actieve veiligheidsfuncties: er is één ongeval voor elke 2,05 miljoen gereden mijlen in Q1 2021, wat een verbetering is vergeleken met één ongeval voor elke 1,99 miljoen gereden mijlen in Q1 2020. Automatische piloot uitgeschakeld en zonder actieve veiligheidsvoorzieningen: er is één ongeval voor elke 978.000 gereden mijlen in het eerste kwartaal van 2021, wat minder is dan elke 1,42 miljoen gereden mijlen in het eerste kwartaal van 2020.

Veiligste auto in z’n klasse

De elektrische Model 3 komt bij verschillende veiligheidstests als winnaar uit de bus. Met een score van 5 sterren is het zelfs de meest veilige auto in z'n klasse. Uit een rapport van de NHTSA blijkt dat je de kleinste kans op letsel hebt in het instapmodel van Elon Musk. De metalen constructie bestaat uit aluminium en staal, voor maximale sterkte in het gehele voertuig. Bij een crashtest van het dak weerstond de auto vier keer zijn eigen gewicht. Bekijk ook het rapport van de Model 3 op de Euro NCAP website.

De resultaten van Euro NCAP tonen de impact aan van de recente verbeteringen aan het Automatic Emergency Braking (AEB)-systeem, dat sinds oktober 2016 via een over-the-air software-update is uitgebreid naar alle auto's van de modellen S, X en 3. Ook tonen de resultaten belangrijke veiligheidsverbeteringen die zijn gerealiseerd met nieuwe functies, zoals Lane Departure Avoidance en Emergency Lane Departure Avoidance.

Tesla's ingenieurs ontwikkelden een actieve veiligheidsfunctie die door Euro NCAP werd geëvalueerd door gebruik te maken van data die zijn verzameld door sensoren die elke Tesla sinds oktober 2016 is geproduceerd heeft. In combinatie met miljarden gegevens van echte bestuurders helpt het begrijpen hoe bestuurders zich in dynamische scenario's gedragen. Deze informatie geeft een nauwkeuriger inzicht in de omgeving rond Tesla’s en de verschillende manieren waarop ongelukken gebeuren. Zo kan Tesla steeds nauwkeuriger voorspellen wanneer een ongeval zich kan voordoen en geautomatiseerde technologie inzetten om de impact te beperken of te voorkomen.

Over het ongeluk

(bron)

Zoals altijd is het belangrijk om te vragen wat er is gebeurd en wat er had kunnen worden gedaan om een crash als deze te voorkomen. Maar het is onjuist om het een Tesla zonder bestuurder te noemen. Er zijn geen Tesla's zonder bestuurder. De schuld geven aan Autopilot of FSD is ook onjuist. Het had niet kunnen worden geactiveerd. Wanneer de auto wordt aangezet bericht de automatische piloot dat de bestuurder zijn handen aan het stuur moet houden. Ook wordt duidelijk gezegd dat de bestuurder verantwoordelijk is en zelf moet opletten. Zodra geconstateerd wordt dat de bestuurder zijn handen niet aan het stuur houdt, schakelt FSD uit veiligheidsoverwegen uit.

Volgens Whole Mars Catalogue op Twitter kon Autopilot niet geactiveerd worden op deze weg omdat het geen belijning heeft. Op Tweakers lees je een interessante thread over het ongeluk.

Mis geen enkele blog

Meld je aan voor onze blog-feed en ontvang een seintje als we een nieuw blogartikel online plaatsen.

MisterGreen gebruikt jouw gegevens om je 1x per maand de meest recente blogs te sturen. Je kan op ieder moment uitschrijven.