Skip to content
tax

TESLA-BIJTELLING: OPTIMAAL PROFITEREN VAN FISCALE VOORDELEN

Kosten per maand: €0,00 (bijtelling + Eigen bijdrage)

 

WANNEER YOUNGTIMER-BIJTELLING VAN TOEPASSING IS

Voor auto's van 15 jaar of ouder geldt een speciale bijtellingsregeling: de youngtimer-regeling. In plaats van een percentage over de cataloguswaarde, wordt bij youngtimers 35% bijtelling berekend over de dagwaarde van de auto. Omdat de dagwaarde van een auto van 15+ jaar vaak aanzienlijk lager is dan de oorspronkelijke cataloguswaarde, kan dit fiscaal zeer voordelig zijn. Voorwaarde is wel dat de auto zakelijk op de balans staat en meer dan 500 kilometer per jaar privé wordt gebruikt. Een voorbeeld: Een Tesla Model S uit 2009 (inmiddels 16 jaar oud) met een oorspronkelijke cataloguswaarde van €90.000 Huidige dagwaarde: €20.000 Bijtelling: 35% van €20.000 = €7.000 per jaar Bij een belastingtarief van 35,82% (2025) kost dit netto ongeveer €209 per maand

BIJTELLING TESLA IN HET KORT: 

Tesla's profiteren tot en met 2025 van een verlaagd bijtellingspercentage (17% over eerste €30.000) Tweedehands Tesla's behouden het oorspronkelijke bijtellingspercentage voor 60 maanden na eerste registratie Na 5 jaar stijgt het bijtellingspercentage naar het dan geldende standaardtarief (momenteel 22%) Tesla Model 3 en Model Y zijn fiscaal aantrekkelijk door hun gunstige prijs-kwaliteitverhouding Met Ready2Share vermijd je bijtelling terwijl je toch zowel zakelijk als privé in een Tesla rijdt Voor occasionmodellen uit 2021 geldt nog slechts 12% bijtelling over de eerste €40.000 Zakelijk rijden in een Tesla is niet alleen duurzaam, maar kan ook fiscaal zeer aantrekkelijk zijn. Toch zorgen de jaarlijks veranderende bijtellingsregels vaak voor verwarring. Wat zijn de huidige Tesla-bijtellingstarieven? Hoe bereken je de fiscale impact? En hoe blijf je optimaal profiteren van de voordelen? Hjalmar de Visser, Tesla-specialist en accountmanager bij MisterGreen, legt uit hoe je slim omgaat met de bijtellingsregels voor je Tesla, of je nu een nieuwe auto overweegt of een tweedehands Tesla wilt leasen.

HOE WERKT BIJTELLING BIJ EEN TESLA? 

Als je zakelijk in een Tesla rijdt en deze ook privé gebruikt, krijg je te maken met bijtelling. De Belastingdienst ziet het privégebruik van een zakelijke auto als een vorm van loon in natura, waarover belasting betaald moet worden, zoals beschreven op de website van de Belastingdienst[^1]. Voor Tesla's en andere elektrische auto's gelden speciale bijtellingregels.

BIJTELLINGSPERCENTAGES VOOR TESLA'S 

Voor elektrische auto's zoals Tesla geldt in 2025 een bijtellingspercentage van 17% over de eerste €30.000 van de cataloguswaarde. Over het bedrag daarboven betaal je het standaardtarief van 22%. Dit is anders dan bij benzine- of dieselauto's, waarvoor altijd 22% bijtelling geldt over de gehele cataloguswaarde. Deze bijtellingpercentages zijn vastgesteld door de Belastingdienst[^1]. Een concreet rekenvoorbeeld voor een nieuwe Tesla Model 3 (2025) met een cataloguswaarde van €50.490: 17% bijtelling over eerste €30.000 = €5.100 per jaar 22% bijtelling over resterende €20.490 = €4.507,80 per jaar Totale bijtelling per jaar: €9.607,80 (€800,65 per maand bruto) Dit bedrag wordt bij je belastbaar inkomen opgeteld, waarover je vervolgens inkomstenbelasting betaalt. Afhankelijk van je belastingtarief kost dit netto ongeveer €296 per maand (bij 37% inkomstenbelasting) tot €396 per maand (bij 49,5% inkomstenbelasting).

ONTWIKKELING VAN BIJTELLING OP ELEKTRISCHE AUTO’S DOOR DE JAREN HEEN 

De bijtellingspercentages voor elektrische auto's zijn de afgelopen jaren geleidelijk verhoogd: Jaar Bijtellingspercentage EV Maximum bedrag lage bijtelling Percentage daarboven 2019 4% €50.000 22% 2020 8% €45.000 22% 2021 12% €40.000 22% 2022 16% €35.000 22% 2023 16% €30.000 22% 2024 16% €30.000 22% 2025 17% €30.000 22% 2026 22% n.v.t. 22% Let op: het bijtellingspercentage van het moment van eerste registratie blijft 60 maanden (5 jaar) geldig. Na deze periode wordt het dan geldende algemene percentage (momenteel 22%) van toepassing.


BIJTELLING VOOR EEN TESLA BEREKENEN 

Om de bijtelling voor een Tesla te berekenen, volg je deze stappen: Bepaal de cataloguswaarde van de Tesla (inclusief btw, bpm en opties) Stel het juiste bijtellingspercentage vast (afhankelijk van registratiedatum) Bereken de jaarlijkse bruto bijtelling: Lager percentage over het maximumbedrag van dat jaar 22% over het resterende bedrag Bereken de maandelijkse bijtelling door het jaarbedrag door 12 te delen Bereken de netto bijtelling door je persoonlijke belastingtarief toe te passen

BEREKENINGSVOORBEELDEN VERSCHILLENDE TESLA-MODELLEN 

Tesla model Bouwjaar Cataloguswaarde Jaarlijkse bijtelling Netto per maand (37%) Model 3 RWD 2025 €50.490 €9.607,80 €296,24 Model Y LR 2024 €55.990 €10.517,80 €324,30 Model 3 LR 2021 €59.990 €8.798,80 €271,30 Model S 2019 €90.000 €10.800,00 €333,00 Dit illustreert waarom een oudere Tesla fiscaal vaak voordeliger is dan een nieuwe. Een Model 3 uit 2021 heeft bijvoorbeeld een veel lagere netto bijtelling dan een nieuwere Model 3, ondanks de hogere cataloguswaarde.

BIJTELLING TWEEDEHANDS TESLA 

Een van de grootste voordelen van het leasen van een tweedehands Tesla is dat je profiteert van het bijtellingspercentage dat gold in het jaar van eerste registratie. Dit is wat MisterGreen ReDrive zo voordelig maakt.

VOORDELEN VAN EEN TWEEDEHANDS TESLA VOOR BIJTELLING 

Historisch lager bijtellingspercentage: Een Tesla uit 2021 houdt 12% bijtelling over de eerste €40.000 tot 2026 Lagere cataloguswaarde: Een occasion is doorgaans goedkoper dan een nieuwe Tesla Snellere beschikbaarheid: Occasions zijn direct beschikbaar, zonder wachttijd Software-updates: Tesla's krijgen regelmatig updates, waardoor ook oudere modellen bij de tijd blijven Bewezen kwaliteit: De betrouwbaarheid van het model is al bewezen Bij een occasion Tesla Model 3 uit 2021 met een oorspronkelijke cataloguswaarde van €59.990 geldt bijvoorbeeld: 12% over €40.000 = €4.800 22% over €19.990 = €4.397,80 Totale jaarlijkse bijtelling: €9.197,80 Bij een nieuwe Tesla Model 3 met vergelijkbare specificaties uit 2025 (cataloguswaarde €59.990) zou je betalen: 17% over €30.000 = €5.100 22% over €29.990 = €6.597,80 Totale jaarlijkse bijtelling: €11.697,80 Dit is een verschil van €2.500 per jaar, oftewel meer dan €200 per maand bruto. Netto scheelt dit ongeveer €80-100 per maand, afhankelijk van je belastingtarief.

BIJTELLING IN 2025 

In 2025 geldt voor nieuwe elektrische auto's, inclusief Tesla's, een bijtellingspercentage van 17% over de eerste €30.000 van de cataloguswaarde. Over het restant geldt het standaardtarief van 22%.

WAT IS ER VERANDERD IN 2025? 

In 2025 is het bijtellingspercentage gestegen van 16% (2024) naar 17% voor nieuwe elektrische auto's. Het drempelbedrag is gelijk gebleven op €30.000. Dit betekent dat een Tesla die in 2025 voor het eerst op kenteken wordt gezet, iets duurder is qua bijtelling dan dezelfde auto die in 2024 geregistreerd werd.

VOORUITBLIK NAAR 2026 

Vanaf 2026 vervalt het fiscale voordeel voor elektrische auto's volledig. Voor alle auto's, ongeacht brandstoftype, geldt dan een uniform bijtellingspercentage van 22% over de volledige cataloguswaarde. Dit maakt 2025 het laatste jaar waarin je nog kunt profiteren van een verlaagd bijtellingspercentage voor een nieuwe Tesla. Als je in 2025 een nieuwe Tesla registreert, behoud je het lagere bijtellingspercentage van 17% over de eerste €30.000 tot 2030. Dit kan je duizenden euro's besparen ten opzichte van een auto die je in 2026 aanschaft.

BIJTELLING NA 5 JAAR 

Het verlaagde bijtellingspercentage voor elektrische auto's, waaronder Tesla's, blijft 60 maanden (5 jaar) geldig vanaf het moment van eerste registratie. Na deze periode wordt het percentage aangepast naar het dan geldende algemene tarief, momenteel 22%.

WAT GEBEURT ER PRECIES NA 5 JAAR? 

Stel, je rijdt in een Tesla Model 3 uit 2020 met een cataloguswaarde van €55.000. In de eerste 5 jaar geldt: 8% over eerste €45.000 = €3.600 per jaar 22% over resterende €10.000 = €2.200 per jaar Totale bijtelling: €5.800 per jaar Na die 60 maanden, verandert dit naar: 22% over de volledige cataloguswaarde van €55.000 = €12.100 per jaar Dit betekent meer dan een verdubbeling van de bijtellingskosten. De netto impact is fors: bij een belastingtarief van 37% stijgt je maandelijkse netto bijtelling van ongeveer €179 naar €373.

ALTERNATIEVEN NA 5 JAAR 

Als de 5-jaarsperiode bijna voorbij is, heb je verschillende opties: Overstappen naar een nieuwe(re) Tesla: Profiteer opnieuw van een gunstig bijtellingspercentage Ready2Share-concept: Vermijd bijtelling door je Tesla zakelijk te leasen en privé te "huren" Private lease met kilometervergoeding: Stap over naar private lease en declareer zakelijke kilometers Youngtimer-regeling: Voor auto’s van 15 jaar of ouder geldt 35% bijtelling over de dagwaarde MisterGreen kan je helpen de meest voordelige oplossing te kiezen als je Tesla-bijtelling na 5 jaar gaat veranderen.

TESLA-MODELLEN VERGELIJKEN VOOR OPTIMALE BIJTELLING 

Niet alle Tesla-modellen zijn fiscaal even voordelig. Bij de keuze voor een bepaald model spelen deze factoren een rol:

MODEL 3 EN MODEL Y 

De Tesla Model 3 en Model Y zijn fiscaal het meest aantrekkelijk. Met catalogusprijzen die beginnen rond de €50.000, valt een relatief groot deel onder het lagere bijtellingspercentage. De compactere afmetingen en efficiëntere batterijen zorgen bovendien voor lagere gebruikskosten.

MODEL S EN MODEL X 

De luxere Model S en Model X hebben een hogere cataloguswaarde, waardoor een groter deel onder het reguliere bijtellingspercentage van 22% valt. Ze bieden meer comfort en luxe, maar fiscaal zijn ze minder voordelig, tenzij je een oudere occasion kiest uit de periode met zeer lage bijtellingspercentages (2019 of eerder).

VERGELIJKINGSTABEL TESLA MODELLEN EN BIJTELLING (NIEUW IN 2025) 

Model Cataloguswaarde Jaarlijkse bijtelling Netto bijtelling/maand (37%)
Model 3 RWD €39.990 €7.798,80 €240,45
Model 3 LR €50.990 €9.817,80 €302,68
Model Y RWD €45.990 €8.717,80 €268,80
Model Y LR €53.990 €10.477,80 €323,06
Model S €110.990 €21.937,80 €676,30
Model X €115.990 €22.897,80 €705,95

 

IJTELLING VERMIJDEN: ALTERNATIEVEN VOOR TESLA-RIJDERS


READY2SHARE: ZAKELIJK ÉN PRIVÉ TESLA RIJDEN ZONDER BIJTELLING 

Het Ready2Share-concept van MisterGreen is speciaal ontwikkeld voor ondernemers die bijtelling willen vermijden. Je least de Tesla zakelijk en "huurt" hem voor privégebruik via een deelplatform. Voordelen: Geen bijtelling voor privégebruik Flexibele privébundels (6.000, 12.000 of 18.000 km/jaar) Automatische ritregistratie via app Geschikt voor zowel zzp'ers als bv's Btw-voordeel op privégebruik

PRIVATE LEASE MET KILOMETERVERGOEDING 

Een alternatief is private lease, waarbij je zakelijke kilometers declareert tegen €0,23 per kilometer[^2]. Dit kan voordeliger zijn dan bijtelling betalen, vooral als je relatief weinig zakelijke kilometers rijdt.

VOLDOEN AAN DE 500 KM-REGELING VAN DE BELASTINGDIENST 

Voor wie slechts incidenteel privé wil rijden met de zakelijke Tesla, biedt de Belastingdienst een uitzondering: rijd je minder dan 500 kilometer per jaar privé, dan hoef je geen bijtelling te betalen. Hiervoor moet je wel aan specifieke voorwaarden voldoen: Aanvragen van een "Verklaring geen privégebruik auto" bij de Belastingdienst Bijhouden van een sluitende rittenregistratie die voldoet aan de eisen Strikt bewaken van de 500 km-grens voor privégebruik

VEELGESTELDE VRAGEN OVER TESLA-BIJTELLING

Hoe bereken ik bijtelling voor mijn Tesla?

Om de bijtelling voor je Tesla te berekenen, vermenigvuldig je de cataloguswaarde met het toepasselijke percentage. Voor elektrische auto's geldt in 2025 een percentage van 17% over de eerste €30.000 en 22% over het resterende bedrag. Dit totaalbedrag wordt bij je belastbaar inkomen opgeteld, waarover je inkomstenbelasting betaalt. Voor een uitgebreide handleiding voor het berekenen van je Tesla-bijtelling kun je terecht op de speciale pagina van MisterGreen.

Wat gebeurt er met de bijtelling op mijn Tesla na 5 jaar?

Na 60 maanden (5 jaar) vanaf de eerste registratie vervalt het verlaagde bijtellingspercentage. Je Tesla valt dan onder het algemene tarief, momenteel 22% over de gehele cataloguswaarde. Dit kan een forse stijging in je maandelijkse bijtellingskosten betekenen.

Is een tweedehands Tesla voordeliger qua bijtelling?

Ja, een tweedehands Tesla kan fiscaal zeer voordelig zijn, omdat je profiteert van het bijtellingspercentage dat gold in het jaar van eerste registratie. Een Tesla uit 2021 heeft bijvoorbeeld nog 12% bijtelling over de eerste €40.000 tot 2026, terwijl voor een nieuwe Tesla in 2025 17% geldt over slechts €30.000.

Kan ik bijtelling op mijn Tesla volledig vermijden?

Ja, je kunt de bijtelling op je Tesla volledig vermijden. Dit kan op verschillende manieren. De meest praktische oplossing is het Ready2Share-concept van MisterGreen, waarbij je de Tesla zakelijk least maar privé "huurt". Ook kun je kiezen voor private lease en zakelijke kilometers declareren, of een sluitende rittenregistratie bijhouden als je minder dan 500 km privé rijdt volgens de richtlijnen van de Belastingdienst[^1].

WELK TESLA MODEL IS FISCAAL HET VOORDELIGST?

De Model 3 en Model Y zijn fiscaal heel voordelig dankzij de relatief lage aanschafprijs en bieden daarnaast een sterke prijs-kwaliteitverhouding. Nieuwe Tesla's zijn zeer laag geprijsd en in verhouding met andere nieuwe auto's nog steeds voordelig in bijtelling. Oudere Tesla's waren weliswaar duurder, maar de bijtellingsregeling is dan weer een stuk gunstiger en de prestaties van deze occasion modellen overtroeven alle andere EVs uit die tijd met dezelfde bijtelling. Op efficiëntie, laadruimte, oplaadsnelheid en acceleratie blijven deze modellen superieur, waardoor ze ook in 2023 nog steeds een uitstekende keuze zijn voor zakelijke rijders die op zoek zijn naar fiscaal voordeel.

PERSOONLIJK BIJTELLINGSADVIES? MAAK EEN AFSPRAAK!

Wil je weten wat de Tesla-bijtelling voor jouw specifieke situatie betekent? Neem contact op voor persoonlijk advies of bekijk ons Tesla-aanbod. MisterGreen helpt je graag de fiscaal meest voordelige Tesla-oplossing te vinden.

BRONNEN:

[^21:  Belastingdienst - Privégebruik auto

[^2]: Ondernemersplein - Reiskostenvergoeding