Skip to content
June 26, 2025 at 9:27 PM5 min read

De gigafabriek en de robotaxi: een uniek kijkje in Tesla's autonome revolutie in Austin

Terwijl in Nederland zelfrijdende technologie nog beperkt is tot rijassistentiesystemen, vindt er aan de andere kant van de oceaan een ware revolutie plaats. Bij MisterGreen volgen we deze innovaties nauwgezet, omdat onze ervaring ons vertelt dat wat vandaag in Amerika gebeurt, morgen ook in Europa realiteit wordt. In deze blog neemt Kees Roelandschap, verantwoordelijk voor Business Development & Partnerships bij MisterGreen, je mee naar Austin, Texas – het kloppend hart van Tesla's innovatie. Hij kreeg een exclusief kijkje achter de schermen in de Tesla Gigafactory en ervaarde de volgende generatie zelfrijdende auto's in actie.

 

MIJN BEZOEK AAN TESLA'S GIGANTISCHE PRODUCTIEFACILITEIT  

Als je een Tesla rijdt, heb je misschien weleens gedacht: hoe worden deze auto's gemaakt? Mid juni kreeg ik de kans om de gigafabriek in Austin te bezoeken, en geloof me, het is een ervaring die indruk maakt. De fabriek is één mijl lang en een kwart mijl breed, verdeeld over vier verdiepingen. Na een rondleiding van 2,5 uur had ik nog geen 5% van het totale terrein gezien. Met recht giga! En als je denkt dat dit het is, vergeet het maar. Tesla heeft meer dan genoeg ruimte voor toekomstige uitbreiding. 

Vlak bij de Tesla-fabriek ligt Bastrop, waar The Boring Company van Elon Musk actief is. Dit bedrijf creëert veilige, snel te graven en kostenefficiënte tunnels voor transport en nutsvoorzieningen. Hun ambitieuze missie: files oplossen en steden transformeren door middel van razendsnel point-to-point-vervoer. Er zijn concrete plannen om een geavanceerde tunnel aan te leggen tussen Bastrop en Austin, waar binnenkort cybercabs met hoge snelheid doorheen zullen zoeven – een perfecte aanvulling op Tesla's autonome mobiliteitsstrategie.

 

‘HUWELIJK’ TUSSEN INTERIEUR EN EXTERIEUR 

Wat me opviel tijdens de rondleiding was het verschil in productieproces tussen de verschillende modellen. De Model Y wordt van buiten naar binnen gebouwd – eerst de carrosserie, dan het interieur. De Cybertruck volgt een omgekeerd proces: van binnen naar buiten. Ze beginnen met een 'structural battery pack' waarop de stoelen en het center console al gemonteerd zijn. ‘Het huwelijk’, zoals ze het in de fabriek noemen, vindt plaats wanneer de buitenkant en de binnenkant samenkomen. Uit de fabriek rollen ongeveer 1000 auto's per dag en dat zijn niet alleen de bekende modellen. Er komen drie nieuwe producten aan: de Tesla Optimus, de Tesla Cybercab, en een derde model waarover nog weinig bekend is. Het is één grote geoliede machine waar alles constant wordt gemonitord door engineers.

 

ZELFRIJDENDE TAXI'S ‘IN HET WILD’ 

Het was ook heel bijzonder om te zien hoe in Austin al ongeveer zestig robotaxi's worden getest. Van buitenaf herken je ze aan de 'manufacturer plates' en het ontbreken van een sticker op de voorruit. Als je, net als ik, de kans krijgt even naar binnen te gluren, zie je dat de gebruikersinterface op het scherm anders is dan in consumentenvoertuigen. De testers oefenen met de app, simuleren drop-offs en pick-ups, en bereiden zich voor op de lancering. 

 

HOE IS HET OM IN EEN ZELFRIJDENDE AUTO TE ZITTEN? 

Ik had het geluk om niet alleen een rit te maken in een Tesla met Full Self-Driving, maar ook in een Waymo – Google's zelfrijdende taxi. In Austin rijden momenteel zo'n 500 autonome voertuigen rond, waarvan 100 Waymo's. Hoe voelt dat? In het begin is het apart dat er niemand achter het stuur zit, maar ik vond het vooral heel chill. Je kunt de muziek zo hard zetten als je wilt en je hebt geen ongemakkelijke gesprekken. De Tesla met FSD reed perfect, zelfs comfortabeler dan zijn Google-tegenhanger. Terwijl de Waymo soms wat schokkerig kan zijn en overdreven voorzichtig reageert, beweegt de zelfrijdende Tesla veel natuurlijker, meer als door een mens bestuurd.

 

DE TECHNISCHE EN REGELGEVENDE UITDAGINGEN 

Ondanks alle vooruitgang zijn er nog uitdagingen. Een groot probleem is de communicatie tussen autonome voertuigen en de infrastructuur van de stad. Het stadsbestuur werkt nog met trage, handmatige processen, terwijl een eenvoudige API-integratie veel efficiënter zou zijn. In september wordt er waarschijnlijk een nieuwe wet aangenomen die bepaalt hoe autonome voertuigen moeten omgaan met mensen en hulpdiensten. Een belangrijk issue is hoe de auto's reageren op noodsituaties. Tesla lijkt hier een groot voordeel te hebben dankzij de enorme hoeveelheid data die ze verzamelen. Met miljoenen auto's op de weg, elk uitgerust met meerdere camera's, kan Tesla beter anticiperen op het gedrag van andere weggebruikers dan concurrenten.

 

AMERIKA ONTDEKKEN: VAN WERKBEZOEK NAAR PERSOONLIJKE ONTDEKKINGSREIS 

Mijn bezoek aan de gigafabriek maakt deel uit van een grotere reis door Amerika. Hoewel we als MisterGreen natuurlijk op de hoogte willen blijven van de nieuwste ontwikkelingen, heb ik besloten de trip grotendeels zelf te bekostigen om er een uitgebreidere ontdekkingsreis van te maken. Als 'reporter on the ground' voor MisterGreen wil ik niet alleen Austin, maar ook andere innovatieve steden zoals San Francisco, Las Vegas en Phoenix bezoeken om te zien hoe de autonome revolutie daar vordert. Is Austin echt zoveel vooruitstrevender dan andere Amerikaanse steden? Dat ga ik ontdekken. Als kers op de taart ga ik ook nog een week lang kamperen in een Tesla Model Y met Full Self-Driving – een unieke ervaring waarover ik binnenkort ook zal bloggen. Tijdens deze roadtrip maak ik video-opnames die ik later zal delen, zodat ook jij kunt zien hoe het is om lange tijd met deze technologie op pad te zijn. Benieuwd naar meer voordelen van Tesla rijden in de zomer? Lees dan mijn eerdere blog over waarom een Tesla de perfecte zomerauto is.

 

DE TOEKOMST VAN MOBILITEIT BEGINT NU 

Los van de rest van mijn trip, heeft wat ik alleen al in Austin heb gezien me ervan overtuigd dat de autonome revolutie niet langer toekomstmuziek is, maar realiteit wordt. De technologie is er klaar voor, nu de regelgeving nog.

Wat betekent dit voor ons in Nederland? Hoewel we hier nog niet met volledig zelfrijdende auto's door de straten rijden, komt die toekomst snel dichterbij. Tesla's advanced driver-assistance systemen worden steeds beter, en wat nu in Austin gebeurt, zal binnen enkele jaren ook in Europa realiteit worden.

Bij MisterGreen geloven we sterk in deze toekomst. We zijn niet voor niets al 13 jaar gespecialiseerd in Tesla's, die vooroplopen in zelfrijdende technologie. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet, zodat we onze klanten de beste elektrische en toekomstbestendige mobiliteitsoplossingen kunnen bieden.

Wil je meer weten over de mogelijkheden van Tesla-lease en hoe jij kunt profiteren van de nieuwste technologieën? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. Samen maken we de weg vrij voor een duurzame, autonome toekomst.

 

Kees Roelandschap is verantwoordelijk voor Business Development & Partnerships bij MisterGreen, specialist in Tesla-lease. Hij volgt de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van elektrisch en autonoom rijden op de voet en deelt zijn inzichten regelmatig op onze blog.