
Chinese HiPhi A gaat concurrentie aan met de Tesla Model S
Geschreven door: Kees Roelandschap / Tesla Expert | Datum: 16-11-2023, om 14:05 uur
Tot voor kort was het privilege van het rijden in een auto met meer dan 1.000 pk voorbehouden aan de allerrijksten, maar de tijden veranderen snel. Tegenwoordig kun je voor 'slechts' een ton al eigenaar worden van een Tesla Model S Plaid met een vermogen van 1.020 pk. En alsof dat nog niet genoeg is, staat de concurrentie klaar.
Deze concurrentie komt verrassend genoeg uit China. In september werd de Zeekr 001 FR al geïntroduceerd met een indrukwekkend vermogen van 1.265 pk. En nu is er de HiPhi A, die zelfs dat overtreft met een verbluffende 1.305 pk.
De HiPhi A is de high-performance versie van de eerder uitgebrachte HiPhi Z. Hoewel de Z met zijn 655 pk al niet langzaam genoemd kon worden, was het geen geduchte concurrent voor de Tesla Model S Plaid. De HiPhi A daarentegen is wel een serieuze concurrent en kan zich met recht meten aan de kracht van de Plaid.


Wellicht is de term 'killer' ietwat overdreven, maar deze Chinese elektrische auto zou in feite vrijwel even snel moeten zijn als de Plaid. De Plaid voltooit een acceleratie van 0-100 km/u in 2,1 seconden, terwijl HiPhi beweert "net iets meer dan 2 seconden" nodig te hebben. Zeekr bevindt zich ook op dat niveau, met een sprinttijd van 2,07 seconden.
Zoals duidelijk wordt, valt er weinig winst meer te behalen, omdat je op een gegeven moment de grenzen van de natuurwetten bereikt. Het lijkt waarschijnlijk dat veel sneller accelereren met een zware vierdeurs auto niet haalbaar is, en wellicht is dat ook niet wenselijk.


HiPhi heeft voor dit project de hulp ingeroepen van een gerenommeerde supercarfabrikant. De auto is ontwikkeld in samenwerking met Apollo, voorheen bekend als Gumpert, en staat in verband met de opvallende Apollo IE. Hiermee wordt ook meteen de herkomst van de letter 'A' in de naam duidelijk.
Zoals typisch is bij elektrische voertuigen, is de topsnelheid weliswaar minder indrukwekkend dan de acceleratietijd, maar met bijna 300 km/u valt er weinig te klagen. Op dit punt moet de HiPhi echter zijn meerdere erkennen in de Plaid, die een topsnelheid van 322 km/u bereikt.
Terwijl de Model S Plaid bijna als een 'sleeper' kan worden beschouwd vanwege zijn zakelijke uiterlijk, geldt dat zeker niet voor deze Chinese auto. De HiPhi Z was al een opmerkelijke verschijning, maar met de A zijn werkelijk alle registers opengetrokken. Met deze auto is het vrijwel zeker dat spotters hun aandacht zullen laten gelden.
Of de HiPhi A ook naar Europa komt, blijft nog onduidelijk, maar het is niet uitgesloten. De HiPhi Z, waarop deze auto gebaseerd is, komt immers ook deze kant op. Daarbij kunnen we al verklappen dat de HiPhi A geen koopje zal zijn, gezien de Z in Duitsland al verkrijgbaar is vanaf €105.000.
Meer Tesla nieuws

Model X vs Model Y Review
Je kunt de Model Y zien als de duurdere variant van de Model X. Na het op de markt brengen van de Model S en Model X, wilde Tesla elektrisch rijden voor een breder publiek toegankelijk maken.

Tesla wint zaak tegen Zweedse staat
In het conflict tussen Tesla en de Zweedse vakbonden heeft de autofabrikant een voorlopige zege behaald.

FSD implementatie China
Tesla zet naar verluidt plannen voort om zijn Full Self-Driving (FSD) suite in China te introduceren, volgens een recent lokaal rapport. FSD is Tesla's meest geavanceerde rijhulpsysteem, dat in staat is om zowel snelwegen als stadsstraten te navigeren.