Onze conclusies van de Tesla Investor Day 2023

Geschreven door: Kees Roelandschap / Tesla Expert | Datum: 02-03-2023



Tesla begon met de Tesla Roadster, een voertuig met een lage productie maar hoge winstmarge. Ze leden verlies bij elke auto die ze maakten en kwamen bijna op de rand van faillissement. Vervolgens zetten ze in MasterPlan deel 2 de volgende strategie uiteen:

  1. Een auto met lage productie creëren die noodzakelijkerwijs duur zou zijn (Roadster).
  2. Het verdiende geld gebruiken om een auto met middelhoge productie tegen een lagere prijs te ontwikkelen (Model S en Model X).
  3. Dat geld weer gebruiken om een betaalbare auto met hoge productie te maken (Model 3 --> productieproblemen, maar ze hebben dit overwonnen en natuurlijk ook Model Y).
  4. Zich richten op autonomie en autodelen.

In het kort komt Master Plan, Deel Deux, neer op:

  • Verbluffende zonne-daken met naadloos geïntegreerde batterijopslag creëren.
  • Het elektrische voertuigenaanbod uitbreiden om alle belangrijke segmenten aan te pakken.
  • Een zelfrijdende capaciteit ontwikkelen die 10 keer veiliger is dan handmatig rijden, door middel van massaal vlootleren.
  • Jouw auto geld laten verdienen wanneer je hem niet gebruikt.

Ze hebben bijna hun hele plan uitgevoerd, net zoals ze deden met deel 1. Nu richt Deel Drie zich op MASSIEVE schaal.

Master Plan

Deel Drie Het omzetten van de wereld naar duurzame energieopwekking en -gebruik. Tesla heeft hun visie hierop duidelijk uitgelegd, evenals de rol die ze hierin zullen spelen. Er is een duidelijke weg om een duurzame aarde te bereiken met overvloed in plaats van bezuinigingen. Momenteel komt 80% van 's werelds energie uit fossiele brandstoffen en levert slechts 1/3 van de mondiale energie bruikbaar werk of warmte. De elektrificatie van de economie zal minder mijnbouw en exploitatie van 's werelds kostbare zeldzame materialen vereisen dan de huidige economie. Dit is echt belangrijk!!

Hoe komen we daar? MasterPlan Deel Drie identificeert 5 belangrijke gebieden die het grootste deel van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen in de wereld zullen elimineren:

  1. Het bestaande elektriciteitsnet van duurzame energie voorzien (35% vermindering van fossiele brandstoffen).
  2. Overschakelen naar elektrische voertuigen (21% vermindering van fossiele brandstoffen).
  3. Overstappen op warmtepompen (22% vermindering van fossiele brandstoffen).
  4. Hoogwaardige warmteafgifte & waterstof (17% vermindering van fossiele brandstoffen).
  5. Op duurzame wijze brandstof leveren voor boten, vliegtuigen en langeafstandsvervoer (5% vermindering van fossiele brandstoffen).

Tesla is het enige bedrijf dat de cijfers echt heeft doorgerekend en zich realiseert wat er nodig is om deze overgang zo snel mogelijk te maken.

Aandrijflijn & Aandrijfeenheid

De aandrijflijn is ongeveer 25-20% efficiënter dan die van de concurrentie. De verbeteringen in de aandrijfeenheid van Model 3 sinds 2017 hebben gezorgd voor een gewichtsvermindering van ongeveer 20%, waardoor 25% minder kostbare zeldzame materialen van de aarde nodig zijn om ze te maken. De fabrieksvoetafdruk kon met 75% worden verkleind en de kosten van deze fabrieken zijn met 65% verminderd! De volgende generatie aandrijfeenheid zal een vermindering van 75% van siliciumcarbide laten zien, de huidige fabrieksvoetafdruk met 50% verminderen en zal ongeveer 1000 dollar kosten om te produceren. Dit alles draagt bij aan een kleinere fabriek die sneller kan produceren en op veel grotere schaal dan voorheen. En als kers op de taart maakt de volgende generatie aandrijfeenheid geen gebruik van zeldzame aardematerialen.

De productie van de Model 3 is gedurende de productieperiode van 2018 tot 2022 30% goedkoper geworden, terwijl het product veel efficiënter is geworden en de bouwkwaliteit aanzienlijk is verbeterd in de loop der jaren. Het volgende generatie platform zal een kostenvermindering van 50% met zich meebrengen in vergelijking met de productiekosten van Model 3. Er zullen robotaxi-varianten van dit platform zijn.

De daling van de operationele kosten is nog indrukwekkender: van 17,7% in 2018 naar 7,5% in 2022, en 6,6% in 2023!!

    Overschakelen naar elektrische voertuigen

    Op de foto hieronder zie je alle voertuigen die ze al hebben gemaakt: Roadster, Model S, Model X, Model 3, Model Y, Semi, Cybertruck, en nog steeds TWEE modellen om te onthullen. De geruchten zijn dat de volgende die worden onthuld de Tesla Van (bestelbus) en de Tesla Model 2 of Tesla Pi (nieuwe naam) zullen zijn. Helaas hebben ze dat niet aangekondigd. Maar als je goed luistert naar wat er tijdens het evenement is gezegd, hebben ze hun interne processen en manier van produceren volledig opnieuw ontworpen.

    De tests en lessen die ze hebben geleerd van de productieproblemen van Model 3 hebben ze al toegepast bij Model Y en ze hebben zelfs een manier bedacht om de efficiëntie nog verder te verbeteren. Naar mijn mening is de onthulling van een kleinere, kostenefficiënte Model 2 of Model Pi niet ver weg, maar het zou onverstandig zijn om dit te onthullen tijdens het evenement van gisteravond. Dit zou namelijk de prachtige plannen en het werk dat ze tot nu toe hebben bereikt overschaduwen en het verrassingselement van hun volgende zet zou de concurrentie verbazen wanneer ze grootschalig naar buiten komen.

    Allereerst zal natuurlijk de Cybertruck vanaf deze zomer op de wegen verschijnen, waarna de rest zal volgen. Of misschien zullen ze over twee weken op Pi-dag (14 maart) meer informatie vrijgeven over de Model 2 of Model Pi.

    Mijn belangrijkste conclusies zijn als volgt:

    • Een dramatische kostenvermindering van 50%.
    • Een verkleining van de fabrieksvoetafdruk met 40%.
    • Een aanzienlijke daling van de operationele kosten.
    • Een extreme groei van de operationele marge (nog steeds gaande).
    • Het belang van energie op wereldschaal, waar Tesla de grootste speler is.
    • Tesla is en zal de grootste speler zijn in laadinfrastructuur door hun Supercharger-netwerk open te stellen voor derden.
    • Tesla is het grootste en meest geavanceerde AI-bedrijf.
    • De enorme vooruitgang op het gebied van AI zal worden uitgebreid naar robotica en vervolgens worden toegepast op de wereldeconomie en het wereldwijde BBP met Optimus of Tesla Bot (zwaar onderschat).
    • Er zal geen ander autobedrijf (*en Tesla is VEEL meer dan alleen een autobedrijf) zijn dat ook maar in de buurt komt van het productietempo en de aantallen die Tesla kan en zal bereiken.

    De visie van Tesla is ambitieus en indrukwekkend, en het lijkt erop dat ze de juiste koers varen om de wereld te transformeren naar duurzame energie en mobiliteit. Met de voortdurende technologische vooruitgang en hun focus op grootschalige implementatie, kunnen we verwachten dat Tesla een sleutelrol zal blijven spelen in de overgang naar een groenere toekomst.

    Meer Tesla nieuws