“Not buying a Tesla today is like buying a horse...”

...Wat overigens prima is als je ervan uitgaat dat de functionaliteiten van je auto vergelijkbaar zijn met die van een paard. Een paard gebruiken als je primaire vervoermiddel is in deze tijd echter minder verstandig. Ditzelfde geldt voor auto’s die niet beschikken over zelfrijdende hard- en software. MisterGreen gelooft al vanaf het begin af aan in deze visie en deze visie bepaalt veel van onze keuzes. Tesla heeft tijdens haar ‘Autonomy Day’ evenement bevestigd dat de ‘Full Self-Driving’ (FSD) computer nu in productie is en in haar auto’s zit. Lees hieronder over de belangrijkste onthullingen en de visie van MisterGreen hierop.

Zelfrijdende elektrische deelauto’s

Het eerste deel van Elon Musk’s Masterplan had met name als doel om een betaalbare elektrische auto te produceren. Met de productie van de Tesla Model 3 Standard Range Plus kunnen we stellen dat dit is gelukt. Het tweede deel van Elon Musk’s Masterplan heeft onder andere als doel om elektrische auto’s volledig autonoom te laten rijden. Afgelopen maandag 22 april hield Tesla een ‘Autonomy Day’ evenement voor haar investeerders waarbij belangrijke vorderingen werden getoond op het gebied van zelfrijdend vervoer. Lees hieronder de belangrijkste punten:

  • Tesla heeft een ‘Autonomy Day’ evenement gehouden voor investeerders waarin veel onthullingen naar voren kwamen over Tesla’s plannen met betrekking tot volledig zelfrijdend vervoer. Er werden ook al testritten gegeven met deze auto’s.
  • Tesla verschilt van andere bedrijven die bezig zijn met zelfrijdend vervoer omdat zij NU al auto’s levert aan klanten die beschikken over de hardware om straks zelf te kunnen rijden. Dit verschilt van de strategie van Waymo of Uber.
  • De nieuwe chip waarvan gebruik gemaakt wordt is voor en door Tesla zelf ontwikkeld en is ‘objectively the best chip in the world’. De chip is 21 maal krachtiger dan de chip die in Autopilot hardware 2.5 zit.
  • Tesla’s heeft ook haar ‘Robotaxi’ plan onthuld. Dit is een deelplatform voor Tesla’s zelfrijdende auto’s.
  • Tesla eigenaren kunnen straks hun auto met de app aan de Tesla vloot toevoegen. Op die manier kan je straks je auto delen met anderen en zo geld verdienen met behulp van je auto.
  • Aan de andere kant kan je als ‘gebruiker’ via de app een zelfrijdende Tesla oproepen om je ergens te laten oppikken. Hiermee gaat Tesla zoals we hier eerder beschreven de concurrentie aan met Uber.
  • Het interieur van de Tesla Model 3 is zo bedacht dat deze er ook goed uitziet zonder stuurwiel. Het stuurwiel kan er makkelijk worden uitgehaald.
  • Musk schat dat je per jaar zo’n €26.000,- kan verdienen wanneer je een Tesla Model 3 inzet als ‘Robotaxi’.

MisterGreen’s visie

Ook MisterGreen gelooft in een wereld waarin we zelfrijdende elektrische auto’s met elkaar delen. Tesla laat zien dat deze wereld dichterbij is dan velen van ons misschien denken. Nu al biedt MisterGreen de mogelijkheid om je elektrische auto met anderen te delen met ons ready 2 share programma. Mark Schreurs van MisterGreen:

“MisterGreen gelooft heilig in een deeleconomie. Daarom bieden wij als een van de weinige leasemaatschappijen aan om je auto te delen met anderen. Dit draagt bij aan onze missie om alle fossiele brandstoffen te verbannen.”

Daarnaast is met name ook het effect van de zelfrijdende technologie en haar toepassingen op de restwaarde interessant. Deze stijgt namelijk aanzienlijk. Aangezien er nu al Tesla Model 3, S en X’en worden geproduceerd die straks volledig zelfrijdend zijn is het zoals Musk al zegt:

“Financially insane to buy anything else than a Tesla.”