Verantwoord investeren tegen een aantrekkelijke rente

Investeerder aan het woord

In 1999 richtte econoom Peter Verhaar beleggersbank Alex op. Een fintech avant la lettre, zou je kunnen zeggen. Toch is hij vooral bekend van tv: tijdens de crisis gaf hij vaak commentaar op de economische situatie. Sinds een paar jaar investeert Peter in MisterGreen. We zijn benieuwd waarom. En wat verwacht hij van de electric lease-markt? Op een zonnige dinsdagmiddag spraken we met hem af, in zijn woonplaats Amsterdam. Hoe denkt een econoom en investeerder over MisterGreen? Lees verder.

Hoi Peter, ik heb begrepen dat je het druk hebt. Wat houdt je bezig?

‘Op dit moment schrijf ik veel over actuele financiële onderwerpen. Daarnaast ben ik bestuurder bij twee jonge fintechs: BrightPensioen en Monefy. De eerste biedt pensioenen voor zzp’ers, werknemers en ondernemers die geen cao hebben, en is inmiddels uitgegroeid tot een scale-up. Monefy zit echt nog in de startfase, maar heeft grote plannen om de hypothekenmarkt op z’n kop te zetten. Verder adviseer ik APG, de Volksbank en de Sociale Verzekeringsbank. En Straetus, een revolutionair incassobureau dat niet meteen de deurwaarder stuurt, maar eerst met debiteuren in gesprek gaat.’

En je investeert in MisterGreen. Hoe ben je met ons in aanraking gekomen?

‘Via duurzaaminvesteren.nl, een crowdfundingplatform dat groene projecten en investeerders aan elkaar koppelt. Ik investeer via een heleboel platforms – ook ‘grijze’ – maar Duurzaam Investeren is wel een favoriet. Omdat ze zorgvuldig de belangen van alle partijen afwegen, dus ook die van mij als geldschieter. Op andere platforms wil de balans nog weleens doorslaan naar de kant van de ondernemer. MisterGreen plaatst regelmatig financieringsverzoeken op het platform, meestal om de uitbreiding van het wagenpark te kunnen bekostigen. En omdat jullie een leuk financieel aanbod hebben, ben ik erin gesprongen. De eerste keer met een klein bedrag, maar naarmate mijn vertrouwen groeide ben ik meer gaan inleggen. Inmiddels heb ik zes keer geïnvesteerd.’

"MisterGreen least kwalitatief hoogstaande auto’s, die na gebruik nog een aardige restwaarde hebben. Genoeg gronden dus om aan te nemen dat investeren in MisterGreen verantwoord is."

Wat vind je zo aantrekkelijk aan ons financiële aanbod?

‘Een aantal dingen. Om te beginnen levert het me een mooi rendement op: MisterGreen biedt vierjarige leningen, tegen 6% rente per maand. Dat haal je bij een bank echt niet. En na de looptijd krijg ik mijn hele belegging weer terug. Daarnaast gaat het om redelijk veilige investeringen. Elke financieringsaanvraag van MisterGreen is gericht op een specifieke klantgroep, die ik tot in detail op het platform kan inzien. Zo weet ik precies in welke bedrijven – vaak mkb’ers – ik beleg. Ik kan dus nagaan of ze een beetje solvabel zijn. En omdat ze in principe al een leasecontract hebben, is de afzet gegarandeerd. Tot slot least MisterGreen kwalitatief hoogstaande auto’s, die na gebruik nog een aardige restwaarde hebben. Genoeg gronden dus om aan te nemen dat investeren in MisterGreen verantwoord is.’

Hoe kijk jij naar de electric lease-markt? Wat verwacht je ervan?

‘Dat die nog wel even blijft groeien. Misschien niet zo snel als sommige optimisten beweren – dat iedereen binnen tien jaar elektrisch rijdt, kan ik me echt niet voorstellen. Daarvoor is het bestaande fossiele wagenpark nog te nieuw, zijn mensen te weerbarstig en moeten er te veel problemen worden opgelost. Zo moet de actieradius van elektrische auto’s echt nog verder omhoog. Aan de andere kant ziet iedereen dat de voorraad fossiele brandstoffen opraakt. En dat we dus andere bronnen moeten aanwenden om mobiel te kunnen blijven. Daarbij komt dat nu ook de grote autofabrikanten als BMW, Audi en Volkswagen serieus met elektrisch rijden bezig zijn. ’t Is niet alleen meer Tesla dat met gelikte wagens inspringt op de energietransitie, een belangrijk signaal dat de sector doorzet.’

Je bent econoom en geeft vaak advies. Welke tip heb je voor MisterGreen?

‘Ik zie dat MisterGreen nu veel nadruk legt op Tesla. Begrijpelijk natuurlijk, want Elon Musk heeft elektrisch rijden hip gemaakt. In een Nissan Leaf wil niet iedereen gezien worden, maar met een Model X kun je aankomen. Toch zou ik adviseren om ook de grote autofabrikanten in het oog te houden. De giganten in Duitsland zitten bijvoorbeeld echt niet stil. Bovendien hebben zij een veel grotere potentiële productiecapaciteit dan Tesla. Maar goed, ik neem aan dat ik niets nieuws vertel; jullie houden dit vast goed in de gaten.’

We houden inderdaad een oogje in het zeil, wees gerust. Tot slot: sta je open voor een volgende investering in MisterGreen?

‘Ja hoor! Zolang het financiële aanbod aantrekkelijk blijft, sta ik daar zeker voor open.’