
Polestar 2 vs. Tesla Model 3 Long Range
De markt voor elektrische middenklassers is een automerk rijker; de Polestar 2. De auto van Zweedse afkomst is een directe concurrent van de Model 3 Long Range als je kijkt naar prijs en prestatie. De Polestar 2 heeft als missie om elektrisch rijden nog meer mainstream te maken en de gevestigde orde (lees: Tesla) op te schudden. In dit artikel bespreken we de overeenkomsten en verschillen. We reden de Polestar 2 tijdens een proefrit in Amsterdam.


- Polestar 2
Bij de Polestar 2 zie je duidelijk de invloeden van Volvo terugkomen. Als het gaat om design en veiligheid scoort de Polestar hoog, de auto voelt premium aan en is ‘Google-powered’ waardoor je met ‘Ok Google’ veel handelingen kan uitvoeren.
- Prijs
Vanaf € 59.800,-
- Netto bijtelling
Vanaf € 169,- per maand
- Actieradius
470 kilometer (WLTP)
- Maximale Snelheid
250 km/u
- Acceleratie 0-100 km/u
4,7 seconden
- Leaseprijs
Vanaf € 732,- ex. btw per maand
- Kofferbakruimte
405 liter
- Laadsnelheid
Max. 150 kWh
- Model 3
De Model 3 Long Range heeft zich al sinds februari 2019 bewezen op de Nederlandse wegen en is een van de eerste elektrische auto’s die toegankelijk werd voor een groot publiek. De Model 3 is een van de veiligste auto’s en heeft de mogelijkheid om Full Self-Driving te gebruiken.
- Prijs
vanaf € 58.980,-
- Netto bijtelling
Vanaf € 139,- per maand
- Actieradius
560 kilometer (WLTP)
- Maximale Snelheid
233 km/u
- Acceleratie 0-100 km/u
4,5 seconden
- Leaseprijs
Vanaf € 599,- ex. btw per maand
- Kofferbakruimte
425 liter
- Laadsnelheid
Max. 250 kWh
Batterij en actieradius
De Polestar 2 heeft een bereik van 470 kilometer WLTP bij een volgeladen 78kWh batterij. De Model 3 Long Range heeft een bereik van 560 kilometer WLTP bij een volgeladen 75kWh batterij. De Tesla gaat daarom efficiënter om met zijn bereik. De Polestar heeft een laadsnelheid van 150 kWh. De Tesla wint op dit gebied, want de Model 3 Long Range heeft een laadsnelheid van maximaal 250 kWh en duurt het ongeveer 10 minuten voordat de batterij opgeladen is. Bij de Polestar 2 duurt dat 40 minuten.
Veiligheid en autonoom rijden
De Polestar 2 heeft een Advanced Driver Assistance Systeem (ADAS) dat voortdurend de omgeving analyseert. In combinatie met de Pilot Assist en het Automatic Emergency Braking System rijd je semi-autonoom over de Nederlandse (snel)wegen tot 130 km/u en blijf je automatisch binnen de lijnen en remt de auto af als voertuigen, voetgangers of fietsen je pad kruisen. De Tesla Model 3 wint ook op het gebied van veiligheid en autonoom rijden, want met de Full Self-Driving software (Lees hier meer informatie) rijd je bijna 100% autonoom en Tesla update deze software regelmatig, zodat je auto bij elke update prettiger en veiliger rijdt. Als je een Model 3 rijdt heb je ook de minste kans op letsel bij een ongeluk.
Onze conclusie
De Model 3 heeft zichzelf al een tijdje bewezen en heeft de markt voor middenklasse elektrische auto’s veroverd. De Polestar 2 is een gewaagde concurrent wat betreft prijs en actieradius, maar de Model 3 is de Zweed toch een paar stappen voor. De Full Self-Driving software biedt de mogelijkheid om bijna volledig autonoom te rijden, een functie die bij de Polestar minder vergevorderd is dan bij Tesla. Ook heeft de Long Range een grotere actieradius dan de Polestar 2.

Onderzoek oneerlijke subsidies Tesla
De Europese Commissie heeft aangekondigd dat zij, naast het onderzoeken van Chinese autofabrikanten, ook de subsidies aan Tesla en Europese automakers in de elektrische auto-industrie in China wil onderzoeken.

Cybertruck krasvrij
Volgens Elon Musk is er nu een oplossing voor krassen beschikbaar voor de Tesla Cybertruck.

Tesla bestuurders kiezen vaak een Tesla als nieuwe auto
Uit recent Amerikaans onderzoek blijkt dat Tesla-rijders over het algemeen zeer loyaal zijn aan het merk,