Het grootste Tesla-onderzoek: 5.000 Model 3 rijders geven hun mening

Hoe goed is de Model 3 nou echt? Deze vraag kan het beste beantwoord worden door de gebruikers. Onderzoeksbureau Bloomberg deed onderzoek onder ±5.000 eigenaren van de Model 3.

Grootste onderzoek onder Tesla-rijders

5.000 eigenaren van een Model 3 geven in dit onderzoek van Bloomberg hun mening. Niet alleen het aantal respondenten is veel; ook de onderzoeksresultaten kunnen als 'erg uitgebreid' uitgedrukt worden. Daarom vat MisterGreen de belangrijkste resultaten van dit onderzoek graag voor je samen. Extra bijkomend voordeel: we hebben het ook nog eens vertaald naar jouw favoriete taal ;-)

1. Kwaliteit en betrouwbaarheid

Aantal defecten in de eerste 30 dagen:

Vanaf februari 2019 is Tesla gestart met het 'verschepen' van haar Model 3 uitvoeringen. Wanneer we het aantal gemelde defecten in die periode vergelijken met de maand september, dan zien we dat de kwaliteit enorm verbeterd is. In een half jaar tijd is het aantal mankementen teruggedrongen met meer dan 65%. De meest gemelde issues zijn gericht op het exterieur (buitenkant). Een respondent verwoord het pakkend:

De problemen die ik had m.b.t. levering waren cosmetisch. Verder rijdt de auto als een ware kampioen.

Positieve reacties:

Wanneer een onderzoek letterlijk vraagt of je problemen hebt ervaren, worden deze uiteraard gemeld zoals hierboven getoond. Ook is er in het onderzoek gevraagd naar hoe de kwaliteit en betrouwbaarheid wordt ervaren. Een greep uit enkele reacties:

Schermafbeelding 2019-11-21 om 11.58.11

De auto voelt als de toekomst, ik denk dat ik nooit meer iets anders kan rijden.

De auto was vanaf dag 1 perfect

Geweldige betrouwbaarheid en perfecte afwerking

Dit is perfectie

2. Service en opladen

Lichte verbetering service, maar nog steeds aandachtspunt

Dat service aandacht verdiende bij Tesla is al een tijd bekend. Dit wordt bevestigd in het onderzoek: Tesla was niet goed genoeg voorbereid op de 150.000 Model 3's op de weg.

Elon Musk is zich bewust van dit probleem en kondigde begin dit jaar aan dat het bedrijf zich de komende tijd vooral gaat focussen op het verbeteren van de service. De eerste resultaten hiervan zijn al zichtbaar:

  • Wachttijd drastisch verlaagd;
  • Verbetering productie waardoor veel voorkomende problemen voorkomen worden.

Marktleider op gebied van (snel-)laden

Uit het onderzoek blijkt dat de kwaliteit van de accu, de snelheid van het laden én de verschillende mogelijkheden om te laden (onder andere fast charger en de mogelijkheid om thuis op te laden) ervoor zorgen dat de Tesla-rijders enthousiast zijn over het laden. Sterker nog: de hoge kwaliteit m.b.t. laden bij Tesla zorgt ervoor dat de adoptie van elektrische auto's in Amerika versnelt!

Uit het onderzoek komt naar voren dat er gemiddeld hoog gescoord wordt op allerlei vragen omtrent opladen: op een (Likert) vijfpuntsschaal is het gemiddelde vrijwel overal tussen de 4 en 5!

Is er dan helemaal niks kritisch te vermelden over het laden? Enige verbeterpunt dat genoemd wordt is het aantal superchargers. De belofte is dat het aantal oplaad-stations enorm zou groeien, maar er is behoefte aan nog meer laad-stations. In Nederland helpt MisterGreen hier graag aan mee :-)
mistergreen supercharger square

3. Autopilot

Nog meer goed nieuws! De autopilot wordt als enorm prettig en veilig ervaren. Dit antwoord is gegeven door 90% van de respondenten.

Mijn Tesla remde plotseling, voor mij zonder verklaarbare reden. Enkele seconden later kwam er een tegenliggende auto zo hard aanrijden dat hij uit de bocht vloog en mijn rijbaan op kwam. Zonder de autopilot was dit 100% zeker een ongeluk geweest. - Tesla Model 3 bestuurder uit Florida.

De autopilot verplaatste mij naar een andere rijbaan waardoor een ongeluk werd voorkomen, voor mijn gevoel in 'a blink of an eye'.

Uiteraard zijn er ook momenten dat de autopilot juist voor verwarrende situaties kan zorgen. Dit wordt door 13% van de bestuurders gemeld. Daarop volgend geeft wel weer 28% aan dat de autopilot een gevaarlijke situatie heeft voorkomen.

4. Effect van Tesla op de markt

Ik ben niet rijk, ik ben een normaal persoon met een normale baan. Ik rijd de Model 3 met enorm veel plezier; precies zoals Elon Musk bedoeld had. - Amerikaanse Model 3 eigenaar

Als leasemaatschappij zijn wij uiteraard op de hoogte van de auto-prijzen; wij weten dus dat er veel goedkopere alternatieven zijn. Wanneer we kijken naar auto's in het vergelijkbare segment, dan zien we dat de introductie van de Model 3 vooral veel invloed heeft gehad op de verkoop van BMW's. De reden volgens Bloomberg? BMW positioneert zichzelf als auto met perfecte rijd-beleving. Uit onderzoek van Motor Trend komt duidelijk naar voren dat de rijd-beleving van Tesla vele malen beter is dan de BMW 3 serie. Hun conclusie in 1 zin? "Electric Beats Petrol!"

Bekijk hier het overzicht reviews op gebied van rijdbeleving.

Zelf een Model 3 rijden?

Klik dan op de link om jouw online configuratie te starten: dé snelste manier om een Model 3 te bestellen.

Onze klanten over MisterGreen

"Nu we een elektrische auto leasen, zijn we veel bewuster geworden van de noodzaak om niet meer op fossiele brandstoffen te rijden. Vandaar de keuze om drie Tesla Model 3's bij MisterGreen aan te vragen."

— Jeffrey Werner, Tech Bakery