Skip to content
Kees RoelandschapJune 25, 2024 at 5:23 PM3 min read

Tesla’s Gigafactory in Duitsland- Berlijn: de uitbreidingsplannen

Meer details over de expansie van Giga Berlin naar 1 miljoen voertuigen per jaar onthuld.

De uitbreiding van de productiecapaciteit van Giga Berlin, van de huidige 500 duizend voertuigen per jaar naar 1 miljoen, is door Tesla voorbereid nog voordat ze begonnen waren met de bouw van fase 1. Tesla stopt niet met het uitbreiden van de fabriek en zal dat nog vele jaren blijven doen, net als ze gedaan hebben met hun andere Gigafactory in Shanghai. De nieuwe productiefaciliteit is gepland om al in 2024 gedeeltelijk in bedrijf te gaan.

Afgelopen week heeft Tesla de documenten voor fase 2 aan het publiek gepresenteerd en velen waren nog steeds verrast. Het is al lange tijd voorbereid en Tesla steekt het niet onder stoelen of banken dat de fabriek in de toekomst zal uitbreiden naar 2 miljoen voertuigen per jaar.

Van 19 juli tot 18 augustus zijn de aanvraagdocumenten openbaar beschikbaar op internet [uvp-verbund.de] en bij instanties zoals het Staatsmilieuagentschap (Landesumweltamt) en in gemeentehuizen. Dat heeft het ministerie van Milieu in Brandenburg woensdag bekendgemaakt.

Ik vermoed en voorspel dat ook de compacte Tesla van € 20-25.000 in Giga Berlin voor Europa geproduceerd zal worden. Het is een voertuig dat gebouwd gaat worden op het nieuwe, tijdens Investor Day gepresenteerde, Generatie 3-platform en het uitbreiden van Giga Berlin zal sneller gaan dan het bouwen van een compleet nieuwe fabriek.

Voor de uitbreiding van de productie is de bouw van een nieuwe productiehal van 490.000 vierkante meter gepland. Het gebouw van 700 x 700 meter zal ten noorden van de bestaande hoofdhal worden gebouwd. Het aantal werknemers zal dan toenemen van 11.000 naar 22.500.

Weerstand en kritiek op Tesla

Net als in het verleden kan er weerstand worden verwacht van kleine, maar uitgesproken groepen in de nabijgelegen gemeenschappen evenals van bekende milieuverenigingen. Om zichzelf buiten schot te houden van kritiek heeft Tesla voorzorgsmaatregelen genomen, met name met betrekking tot de watervoorziening waar eerder veel kritiek op kwam en heeft geleid tot vertraging in vergunningen en daarmee de start van Model Y productie.

Het waterverbruik mag niet toenemen met de uitbreiding, zelfs niet met de nieuwe productiehal en duizenden nieuwe werknemers, wat verbazingwekkend is. Volgens rapporten zal dit worden gewaarborgd door de bouw van een gesloten watersysteem in het hele productiegebied.

Het produceren van nog eens 500.000 voertuigen per jaar zonder extra water te gebruiken is een grote prestatie en, voor zover ik weet, uniek in de wereld. Tesla's vermogen om zeer weinig water per geproduceerd voertuig te gebruiken maakt het bedrijf wereldleider op het gebied van het zo efficiënt mogelijk gebruiken van grondstoffen.

 

Tesla als grootste autofabrikant van Europa

Op dit moment produceert Giga Berlin ongeveer 250.000 voertuigen per jaar en het is positief dat ze, hoewel ze nog ruimte hebben om in fase 1 te verdubbelen van 250.000 naar 500.000, al zijn begonnen met het proces om faciliteiten te bouwen voor nog eens 500.000. fase 3 en fase 4 zullen in de komende jaren elk nog eens 500.000 toevoegen aan de totale productiecapaciteit.

De grootste autofabriek tot nu toe is het hoofdkwartier van Volkswagen in Wolfsburg, maar de productie van 900.000 is de afgelopen jaren niet gehaald en neemt zelfs af. Hoewel gedetailleerde cijfers niet beschikbaar zijn, wordt aangenomen dat het tussen de 400.000 en 500.000 ligt, terwijl het orderaantal en de achterstand afnemen.

Als Tesla de productie bij de bestaande Giga Berlin-faciliteiten opvoert naar 500.000 voertuigen, zou het al de grootste autofabriek van Duitsland zijn zonder enige uitbreiding.

Met fase 2 is het tempo en de exponentiële groei van Tesla nu zichtbaar voor iedereen die het FUD (Fear, Uncertainty & Doubt) en de misleidende informatie geloofde die de Duitse media al jaren verspreidt. Het harde ontwaken voor de Duitse autofabrikanten is pas net begonnen.

Duitsland zal haar dominante en belangrijke positie in de auto-industrie behouden, maar het zal voor velen moeilijk te verkroppen zijn dat het niet langer Volkswagen, Mercedes of BMW zijn.

avatar

Kees Roelandschap

Based in Amsterdam. Building a European Robo-fleet together with @MisterGreenEU Passionate about AI, self driving technology and bullish on $TSLA.