‘Wacht maar, onze tijd komt nog wel.’

Hoe vinden we de juiste balans tussen mobiliteit en duurzaamheid? Aan wie kun je deze vraag beter voorleggen dan aan de groenste leasemaatschappij van Nederland: MisterGreen was op bezoek bij New Business Radio. Een gesprek in vier delen met ceo Mark Schreurs over de geschiedenis, maar vooral de toekomst van elektrisch rijden. Want met drie FD Gazelle-Awards op rij in de prijzenkast, ziet die er voor MisterGreen veelbelovend uit. Deel 2 gaat over volhouden en vasthouden, financieel en ideëel.

Psst...deel 1 gemist? lees deel 1 hier!

Ok, terug naar 2008. Jij hebt een idee, maar dan krijg je ineens een compagnon…

Tja, je gaat ondernemen voor jezelf, omdat je vrijheid wilt. Het idee was nooit om dit samen te gaan doen. Maar toen Florian en ik elkaar ontmoetten, bleken we exact dezelfde visie te hebben. Het was zo’n perfecte match, dat we gewoon niet om elkaar heen konden. De beslissing om samen te werken, was uiteindelijk een gouden greep. Alleen: je kunt wel een visie hebben, daarna moet je het nog wel even gaan doén. Lastig, zeker als er nog geen elektrische auto’s zijn.

Hoe begin je dan?

Om te beginnen door je visie niet los te laten, een concreet doel te stellen en dat steeds opnieuw te blijven doen. Zo zeggen we nu, met 1.500 elektrische auto’s in ons wagenpark: we willen er 5.000 in 2020. Dit jaar gaan we verdubbelen, dus we komen een eind.

Prachtig, maar zoals je zei: in 2008 bestónden er nog geen elektrische auto’s

Precies, we vroegen ons dus af hoe we in godsnaam geld gingen verdienen. Dat duurde even. Ons eerste serieuze gesprek hadden we met Maarten Linnenkamp van de gemeente Amsterdam. Die zei: we zitten met een drukke binnenstad, vol benzineauto’s. Dat moet rustiger en schoner, kom eens langs. Hij mikte alleen nog op biobrandstoffen, en wij op elektrisch rijden. Toen hebben we hem meegenomen naar Londen, waar de eerste laadpalen stonden. Er reden in het centrum kleine Riva’s rond; een soort invalidenwagentjes die gratis mochten parkeren. Ik zei: Maarten, zo moet het. Geef elektrische auto’s voordelen. Zo hebben we hem overtuigd. Maar bij gebrek aan auto’s, zijn we met hulp van de stad eerst maar onze eigen laadpalen neer gaan zetten.

Daarvoor hadden we trouwens nog elektrische scooters, vooral voor woningbouwcoöperaties. Prima dingen, nauwelijks onderhoud. En in 2011 hebben we ingeschreven op een project van Rijkswaterstaat om snellaadstations langs de snelweg te plaatsen. Kotom, we hadden meerdere businessmodellen voordat we ons uiteindelijke én oorspronkelijke model konden realiseren: auto’s. Heel mooi allemaal, achteraf gezien, maar het was een lange weg. De beginjaren waren echt moeilijk.

Hoe hou je dat samen vol?

We waren allebei begin dertig. Terwijl onze vrienden en oud-studiegenoten feestvierden bij McKinsey, Shell, Coca-Cola en Heineken, hadden wij nauwelijks omzet. En wat we verdienen, ging meteen weer terug in het bedrijf. Best pittig, maar absoluut niet erg. We hadden een gezamenlijke droom, waar we allebei geen seconde aan hebben getwijfeld. We dachten: wacht maar, onze tijd komt nog wel.

Het geloof was dus heel sterk

Het is meer dan een geloof, het is een soort…’Begeisterung’. En wij zijn zeker niet de enigen. Mensen die nu een Tesla rijden, werden ook op slag verliefd. Op elektrisch rijden in het algemeen, en zeker op hun Tesla. Allemaal, echt vrijwel zonder uitzondering. Uit onderzoek blijkt ook dat 97% van de mensen die een Tesla rijden, nooit meer terug wil naar fossiel. Of naar een ander merk.

Waarin zit ‘m dat dan? Leg eens uit, zonder te zeggen: ‘een gevoel’

Het is anders, zo nieuw. En het rijdt véél lekkerder. Je zoeft over de weg en ervaart een enorme vrijheid, volgens de definitie van vrijheid: overal heen kunnen, zonder afhankelijk te zijn. Gewoon, het idee dat je eindeloos op de zon kunt rijden. Precies wat die Nederlander – Wiebe Wakker – onlangs heeft gedaan. Hij is in een elektrische auto helemaal naar Australië gereden, met nul euro op zak. Vanuit de simpele gedachte ‘ik moet alleen de kracht van de zon in mijn motor zien te krijgen.’

Verder draagt de geschiedenis van Tesla ook bij aan dat speciale gevoel. Elon Musk is een verhaal op zich. Hij is ceo én ondernemer in één. Dat is charmant en uniek; we kennen hooguit een handjevol ceo’s in de automotive. Van Nissan bijvoorbeeld, of een paar Duitsers. Maar dat zijn bestuurders, geen ondernemers. Zie jij de baas van Volkswagen in een studio met een joint in zijn mond visionaire verhalen vertellen? Wat je er ook van vindt: Musk doet dat wel, want hij hééft een verhaal. Een ijzersterk verhaal bovendien.

De Tesla Model 3 Standard Range Plus profiteert van 4% lage bijtelling en is na bestelling binnen 2 maanden leverbaar bij MisterGreen!

Is dat wat hem zo fascinerend maakt?

Sta eens stil bij de eenvoud en logica van zijn visie. Alles wordt elektrisch. Waarom? Omdat je alleen zon of wind nodig hebt. Dat stop je in een batterij en zo beweeg je. Punt. Ook hierin is vrijheid een belangrijke drijfveer. Namelijk dat je niet meer afhankelijk bent van olie. En waar worden de meeste oorlogen om uitgevochten? Precies. Die visionaire ondernemersdrift in combinatie met zijn ceo-rol, de rare dingen die hij zegt en fratsen die hij uithaalt: allemaal goed voor dikke krantenkoppen.

Ok, terug naar MisterGreen. Anders dan Musk, maar jullie doen óók bijzondere dingen - toch?

Klopt. We hebben nu twintig medewerkers, maar wij noemen ze mede-ondernemers. Ze zijn net zo gek van elektrisch rijden en ze wijzen regelmatig naar Shell, tegenover ons kantoor: ‘Kijk, de vijand!’ Gekscherend natuurlijk, want we hopen dat Shell de komende jaren ook goede keuzes gaat maken.

Belangrijker is dat we willen dat onze mede-ondernemers ons product door en door leren kennen, en er zelf ook verliefd op worden. Daarom maken we elk jaar met z’n allen een bijzondere roadtrip. In 2015 was dat naar de Noordkaap. Via het supercharger-netwerk van Tesla in acht dagen tot aan het bovenste puntje van Noorwegen: een ge-wel-dige ervaring! Het jaar erop zijn we in de Tesla-fabriek in de VS wezen kijken hoe die auto’s gebouwd worden. En dit jaar in 2019 ging de reis naar de Baltische staten. Daar kom je ook niet zomaar. Fantastische trip, vooral om te zien hoe Estland digitaal vooroploopt.

Door dit soort ‘uitjes’ bouw je kennis op en kun je ervaringen met klanten delen. Dat is niet alleen leuk, het scheelt ook enorm in de verkoop als je oprecht kunt zeggen: Ik snap u, want ik rij ook elektrisch.

Waren er uitdagingen, harde lessen?

Zeker. De belangrijkste is misschien wel dat je je niet van de wijs moet laten brengen door de gevestigde orde. Al ruim tien jaar voer ik op feestjes maar één discussie: ‘Elektrisch rijden? Dat gaat het toch nooit worden!’ Je moet daarbij steeds opnieuw tegen dezelfde argumenten opboksen: het is vies, er zit kobalt in de batterijen, weet je wel dat kinderen dat in Zuid-Afrikaanse mijnen uit de grond moeten halen? Maar vanaf 2020, over een paar maanden dus, gebruikt Tesla géén kobalt meer in z’n batterijen. Nooit meer. Het is niet meer nodig, dus ik ga ervan uit dat andere merken zullen volgen.

Daar krijg je een dikke huid van, dit soort kritiek

Megadik, inderdaad. Kijk, dat kobalt-verhaal is echt verschrikkelijk. Dat ontken en bagatelliseer ik niet. Mijn punt gaat alleen over iets anders, namelijk dat je je heel druk kunt maken over wat nog niet goed is. Dat de stroom bijvoorbeeld niet groen wordt opgewekt, maar daar ben je zelf verantwoordelijk voor. Je kunt toch voor groene stroom kiezen? En nogmaals, die kobaltwinning is – gelukkig kunnen we bijna zeggen wás – echt een wezenlijk probleem. Maar opvallend genoeg rijden de mensen die daarover beginnen in een benzineauto en hoor je ze nooit over de Nigerdelta die Shell heeft vervuild.

Nogmaals, ik weet: sommige dingen zijn nog niet goed. Maar voor alles wat niet deugt, komt uiteindelijk een oplossing – dat kan niet anders. Ondertussen stap ik niet van mijn droom af en hou ik me vaak vast aan een quote van Ruth Handler, uitvindster van de Barbie: ‘We didn’t know how to run a business, but we had dreams and talent.’ En dat is precies wat we al tien jaar doen bij MisterGreen!

Liever het interview terugluisteren? dat kan hieronder: