De accu van je elektrische auto optimaal benutten

De batterij is wellicht het belangrijkste onderdeel van de elektrische auto. Hier lees je hoe je jouw accu lang goed houdt.

8 tips om de levensduur te verlengen van de batterij van je Elektrische auto (EV):

Tip 1: percentage accu tussen 20 en 80%.

Batterijen presteren het beste als ze tussen de 20 en 80% van hun laadcapaciteit zitten. Dit geldt niet alleen voor de accu van Tesla of de batterij van een andere EV, maar voor alle batterijen. Dit komt door de chemische structuur: wanneer de accu onder de 20% of boven de 80% zit, moet de batterij harder werken om degeneratie tegen te gaan.

Tip 2: kies een EV met een actieradius die past bij je rijgedrag.

Met tip 1 in het achterhoofd, is het dus handig om een EV uit te kiezen met een actieradius die groot genoeg is. Rijd je bijvoorbeeld dagelijks 200 kilometer? Kies dan een EV uit met een actieradius van minimaal 240 kilometer. In dit geval zit je met een Tesla altijd goed. Tesla heeft accu’s ontwikkeld die enorm snel opladen door 3 fase-stroom en simpelweg de grootste actieradius hebben. De beste op het gebied van elektrisch rijden dus.

Tip 3: Tesla Long range; de grootste actieradius bij uitstek.

Rijd je dagelijks honderden kilometers en wil je toch volledig elektrisch rijden? Dan is de Long range van Tesla eigenlijk de enige oplossing. Bekijk hier de Model 3 Long Range.

Meer interesse in een Model S? Dan kan je het beste gaan voor de “100D” configuratie, met 100 kWh batterij en een bereik van 632 kilometer (NEDC). Bekijk hier onze occasion-shop om te kijken of er een geschikte Model S voor jou tussenzit. En wees niet getreurd: de batterij van tweedehands Tesla’s gaan uitermate lang mee. Lees hier bijvoorbeeld het LinkedIn-bericht van Co-founder/Co-CEO Mark Schreurs over de eerste Model S die meer dan een miljoen kilometer op de teller heeft!

Tip 4: accu onder of boven het gewenste percentage? Doe dit zo kort mogelijk.

In tip 1 bespraken we dat het aan te bevelen is om je batterij zo veel mogelijk tussen de 20% en 80% te houden, maar uiteraard komt het wel eens voor dat je een lange rit moet maken en daardoor tot 100% moet opladen of eens onder de 20% komt. De auto’s zijn zo gemaakt dat zij dit aan kunnen, maar om degeneratie zo veel mogelijk tegen te gaan is het aan te raden om de auto niet te lang te laten staan in een te hoge of lage accustand. Laad je je auto tot 100% op? Doe dit dan zo kort mogelijk voor vertrek. Is de batterij bijna leeg? Laad hem dan zo snel mogelijk op.

Tip 5: train je Battery Management System (BMS).

In het dashboard zie je door het BMS wat je accustand is. Hoewel het een slim systeem is, wordt er toch aanbevolen om het BMS zo nu en dan van feedback te voorzien. Dit doe je door minimaal 1 keer per jaar de “extremen” van de batterij op te zoeken. Laad de auto “gewoon” op (niet via een fast charger) en rijd de auto zo goed als leeg. Ga niet tot 0 maar tot bijvoorbeeld 10%, want het BMS kan zich vergissen. Op deze manier “kalibreer” je het systeem en herkent het BMS weer wat 0 en wat 100% is.

Tip 6: houd rekening met temperatuur.

Het is een bekend fenomeen: batterijen gaan minder lang mee bij lage temperaturen. Maar extreem hoge temperaturen kunnen ook funest zijn voor je accu. Hierbij dient wel gezegd te worden dat de lithiumbatterij, die in alle Tesla’s zit, actieve vloeistofkoeling heeft. Hierdoor is het gewoon mogelijk om je Tesla op te laden bij een fast charger bij temperaturen boven de 40 graden of als het extreem koud is geweest. Het kan wel zijn dat het laden in dit geval iets langer duurt dan normaal.

Tip 7: gebruik de Jedlix app om slim en groen te laden.

In tip 1 gaven we aan dat het slim is om je batterij niet te vaak op te laden tot 100%. Over slim gesproken: waarom hier niet een slimme app voor gebruiken? Op 16 december 2019 kondigden Jedlix en MisterGreen hun samenwerking aan. De Jedlix app laad jouw EV op basis van jouw (rij)gedrag. Wanneer je maar 60% nodig hebt, is het niet nodig om op te laden tot 100%. Extra bijkomend voordeel: Jedlix kiest de beste momenten uit om de accu van je EV op te laden. Dit wil zeggen dat de auto opgeladen wordt als het energienet zo min mogelijk belast wordt en dus alleen gedraaid kan worden op groene stroom. Op deze manier kan je op een verantwoorde manier jouw EV batterij optimaal benutten. Go green en download hier de app.

Tip 8: maak gebruik van de kennis van MisterGreen.

MisterGreen is al meer dan 11 jaar expert op het gebied van elektrisch rijden. Dit betekent dat wij enorm veel ervaring hebben opgedaan: door zelf elektrisch te rijden, maar ook door alle feedback die wij ontvangen van onze klanten. Heb je na het lezen van deze tips om batterij te sparen nog vragen? Bijvoorbeeld wat de batterijlevensduur is van een Model 3 of wat de prijs is van een autobatterij? Neem dan contact op met onze supportafdeling.

Onze klanten over MisterGreen

"Jullie leveren sympathieke service, denken met me mee en hebben een handig platform waarop ik mijn lease-zaken snel kan regelen. Dat levert een hogere gunfactor op."

— Constant van Limburgh, directeur Abecon