Prinsjesdag en bijtelling in 2021

(foto: Rijksoverheid)

Iedere derde dinsdag van september is het Prinsjesdag, een spannende dag voor iedere ondernemer, leaserijder en natuurlijk belastingbetaler. Wij als leasemaatschappij met een 100% elektrisch wagenpark houden natuurlijk alles in de gaten over bijtelling en andere zaken wat onze leaserijders aan het hart gaat. Dit weten wij al over de Prinsjesdag en de bijtelling:

Update 15-09-2020: Lagere bijtelling voor elektrische auto met zonnepanelen (bron: Rijksoverheid)
Naar aanleiding van het Klimaatakkoord is met de Wet fiscale maatregelen Klimaatakkoord wettelijk geregeld dat de korting op de bijtelling voor nieuwe emissievrije auto’s van de zaak na 2020 wordt voortgezet. Daarbij wordt in overeenstemming met de afspraken in het Klimaatakkoord meer rekening gehouden met de ontwikkelingen in de markt. Omdat de meerkosten van elektrische auto’s ten opzichte van door fossiele brandstoffen aangedreven auto’s naar verwachting zullen afnemen, wordt ook de mate van fiscale stimulering dienovereenkomstig verlaagd. In de Wet fiscale maatregelen Klimaatakkoord is al vastgelegd dat de genoemde korting op de bijtelling in stappen wordt afgebouwd, van 14% voor 2020 naar 10% voor 2021, 6% voor 2022, 2023 en 2024, 5% voor 2025 tot uiteindelijk nul vanaf 1 januari 2026. Daarbij wordt de zogenoemde cap, zijnde het deel van de catalogusprijs waarop de korting van toepassing is (op dit moment geldt een korting van 14% en een cap van € 45.000 waardoor de korting op de bijtelling in 2020 maximaal € 6.300 bedraagt), in 2021 verlaagd tot € 40.000 en daarna – in tegenstelling tot het percentage en daarmee het maximumbedrag van de verlaging - niet meer aangepast.

De bijtelling gaat toch echt van 8% naar 12%

In 2020 betaal je 8% bijtelling over de eerste € 45.000, over de rest betaal je 22% bijtelling. Zo rijd je al een Tesla Model 3 vanaf € 139 netto bijtelling per maand. In 2021 wordt de bijtelling met 4% verhoogd naar 12%. Dit bijtellingspercentage krijg je in 2021 over de eerste € 40.000. Je bijtelling valt daardoor iets hoger uit volgend jaar. Het is nog steeds voordeliger dan de 22% bijtelling voor fossiele brandstofauto's. In de huidige plannen betaal je in 2026 evenveel bijtelling voor een elektrische auto als voor brandstofauto's. Tot 2025 betalen kopers en eigenaren van elektrische auto’s geen bpm en motorrijtuigenbelasting, maar zal de bijtelling per jaar iets verhoogd worden.

Subsidie op elektrische auto’s

De subsidie voor elektrische auto’s is voor dit jaar al vergeven, maar in 2021 is er weer budget vrijgemaakt om de aanschaf van een nieuwe elektrische auto te stimuleren. Omdat een Tesla niet onder de € 45.000 grens valt, is het wel aantrekkelijk om nu of volgend jaar een Tesla occasion te kopen met € 2.000 euro voordeel.

Autobrief III

In de Autobrief staan alle maatregelen wat betreft autobelastingen. In Autobrief II werd er onder andere gesproken over de groei van het bijtellingspercentage van 2017 tot en met 2020. In Autobrief II kwamen ze terug op besluiten in Autobrief I en verlengde ze lage bijtelling tot en met 2025. Grote kans dat ze terugkomen op hun besluit van Autobrief II in Autobrief III. De stimulatie om heel Nederland elektrisch te laten rijden zal bijdragen aan een enorme verminderingen van CO2-uitstoot! Lees meer over Autobrief I en Autobrief II.

Ons advies

Wil jij nog profiteren van 8% bijtelling? Zorg er dan voor dat je jouw Tesla voor oktober 2020 hebt besteld. De Gigafactory, zo heten de Tesla-fabrieken, in Berlijn is nog niet in gebruik, daarom komen Tesla’s vandaag de dag nog uit de Verenigde Staten met de boot richting ons land. Dat betekent dat de levertijd twee à drie maanden is.

Jouw bijtelling in 2020 en 2021

Model 3
Rear-Wheel Drive
Bijtellingscalculator
20232024
37%€ 222€ 222
49,5%€ 298€ 298