
Autopilot vs Full Self Driving
Datum: 25-02-2021
Tesla update regelmatig haar software waardoor jouw Tesla, ook al wordt ‘ie een dagje ouder, weer een stukje nieuwer is. Zo wordt ook de Full Self-Driving software regelmatig geüpdatet en kan, mocht de wetgeving het toelaten, jouw Tesla zelfstandiger rijden dan voor de update. Wat is op moment van schrijven het verschil tussen Tesla Autopilot en Full Self-Driving? Je leest het in dit blog.
Het verschil tussen Basic Autopilot en Full Self Driving
Er is een groot verschil tussen beide software-opties. Basic Autopilot wordt standaard geleverd bij elke nieuwe Tesla en kent, net als bij andere autofabrikanten, de bekende Autopilot-functionaliteiten waarmee je Tesla automatisch kan sturen, accelereren en remmen voor andere voertuigen en voetgangers in dezelfde rijstrook. Autopilot zal verder niet uitgebreid worden met functionaliteiten. Full Self-Driving daarentegen wordt regelmatig geüpdatet en Tesla zal de software blijven doorontwikkelen totdat de auto volledig zelfrijdend is. Je zou dus stiekem kunnen zeggen dat zometeen de software meer waard is dan de auto als we volledig autonoom een Tesla van A naar B kunnen sturen. In onderstaande tabel lees je wat de huidige verschillen zijn.
Tabel verschil
Functie | Autopilot | Full Self-Driving |
Autosteer | Ja | Ja |
Traffic-Aware Cruise Control | Ja | Ja |
Navigate on Autopilot (Automatisch op- en afrit van snelweg nemen, inclusief knooppunten en inhalen van andere weggebruikers) | Nee | Ja |
Auto Lane Change (Automatisch wisselen van rijbaan) | Nee | Ja |
Autopark (Automatisch fileparkeren en haaks parkeren) | Nee | Ja |
Summon (Auto komt vanaf de parkeerplek naar je toegereden) | Nee | Ja |
Herkenning van verkeerslichten en stopborden (en hiernaar handelen) | Nee | Ja |
Automatisch rijden op straten binnen de bebouwde kom | Nee | Binnenkort |
Naast de functies van Autopilot heeft Enhanced Autopilot heeft de volgende functies:
- Navigeren met Autopilot: automatisch rijden van oprit tot afrit op de snelweg, inclusief knooppunten en het inhalen van andere voertuigen;
- Auto Lane Change: automatisch van rijbaan wisselen tijdens het rijden op de snelweg;
- Autopark: zowel automatisch fileparkeren als haaks parkeren;
- Smart summon: je Tesla automatisch parkeren en laten voorrijden.
We zijn ons ervan bewust dat deze functionaliteiten lijken op die van Full Self Driving. Het belangrijkste verschil is dat je met Enhanced Autopilot alle toekomstige updates misloopt. In de VS kan Full Self-Driving namelijk onder andere al:
- Rijden zonder beperking van G-krachten in bochten;
- Brokstukken of gaten in de weg signaleren en er omheen rijden;
- Mogelijkheid om bochten van 90 graden te nemen.
Lees hier meer over de FSD-bèta in de VS.
Niveau 5 autonoom rijden
Ook al doet de naam anders vermoeden, een Tesla rijdt in Nederland nog niet 100% autonoom. Je hebt 5 niveau's van autonoom rijden, waar niveau 5 volledig autonoom is, is niveau 0 een auto zoals we die al jaren kennen. Duitsland heeft volgens de wetgeving nu niveau 4 goedgekeurd, daar kan de auto zelfstandiger rijden dan in Nederland. Met niveau 4 mag er volledig autonoom gereden worden met de mogelijkheid door menselijk ingrijpen als door externe omstandigheden het systeem niet goed werkt. Dit geldt niet binnen de bebouwde kom.
Full Self-Driving abonnement bij MisterGreen
Full Self-Driving kost momenteel bij Tesla € 7500. Dat is nogal een investering, maar bij MisterGreen kan je Full Self-Driving ervaren voor € 45 per maand! Je groeit gestaag met de ontwikkeling van de software mee en we verhogen alleen het maandbedrag als je, volgens ons, een significant verschil ervaart.
Mis geen enkele blog
Meld je aan voor onze blog-feed en ontvang een seintje als we een nieuw blogartikel online plaatsen.
MisterGreen gebruikt jouw gegevens om je 1x per maand de meest recente blogs te sturen. Je kan op ieder moment uitschrijven.