‘Range anxiety? Ik rijd elke maand naar Oostenrijk’

Klant aan het woord

Wim den Held van Fujitsu reed ruim veertig jaar benzineauto’s, tot hij zeven maanden geleden via MisterGreen overstapte op een Tesla Model S. Nu wil hij niet meer terug. Op z’n kantoor in Hoofddorp spreken we hem over zijn rol binnen het Japanse elektronicabedrijf, rijden op stroom en nachtelijke ritjes naar Oostenrijk. En tussendoor geeft hij een lesje natuurkunde.

Wim, vertel eens. Wie ben je en hoe ben je bij Fujitsu terechtgekomen?

‘Ik ben Wim den Held, manager General-/Legal Affairs & HR bij Fujitsu. Ik ben mijn carrière begonnen als scheepsbouwkundig ingenieur, opgeleid aan de TU Delft. Eerst ontwierp ik offshore constructies, later ging ik het zwaar transport in, denk aan vracht tot 2.000 ton. Daarna heb ik nog een tijd in de sleep- en bergingsvaart gewerkt. Tot ik 22 jaar geleden de kans kreeg om Fujitsu te helpen uitbreiden naar Nederland. Het belastingklimaat was hier gunstig, met een vestiging vlak bij Schiphol was het logistiek goed te doen en er was voldoende personeel beschikbaar dat z’n talen sprak. Ik was de eerste medewerker. Inmiddels telt onze organisatie zo’n 35 collega’s.’

Fujitsu is een Japanse elektronicaproducent. Waar houdt jullie vestiging zich mee bezig?

‘Fujitsu verkoopt wereldwijd een breed arsenaal aan IT-producten. Ons bedrijf in Hoofddorp is het Europese hoofdkantoor voor elektromechanische componenten, een subcategorie. We bedienen een internationale b2b-markt. Het grootste deel van onze omzet komt uit relais, de elektrische schakelaartjes die gebruikt worden in koffieautomaten, wasmachines en televisies, en veel in de auto-industrie. Daarnaast verkopen we thermische printers, die je bijvoorbeeld in pinautomaatjes vindt.’

Elektrotechniek is jullie business. Verklaart dat ook de interesse in elektrisch rijden?

‘Zeker, voor een deel. Ik ben altijd al een gadgetfreak geweest en vanuit m’n achtergrond natuurlijk geïnteresseerd in nieuwe technieken. Daarnaast vind ik dat je als bedrijf de verantwoordelijkheid hebt om met de tijd mee te gaan. Van onze collega’s rijden er op dit moment 10 hybride of vol-elektrisch. Onze IT-manager koos 4 jaar geleden als eerste voor een Tesla. We raakten aan de praat, hij was enthousiast en kon eigenlijk al m’n overstapbezwaren weerleggen.’

"Voor nieuwe leaseauto’s binnen Fujitsu zet ik altijd verschillende offertes uit, voor contracten van 4 jaar is het verschil soms wel 100 euro per maand. MisterGreen was duidelijk de goedkoopste."

Wat was je belangrijkste bezwaar?

‘De actieradius. Maar ik kan je vertellen: die range anxiety is helemaal niet nodig. Je moet gewoon de knop omzetten. Ik rijd elke maand 1.000 kilometer naar ons vakantiehuis in Oostenrijk, onderweg laad ik ‘m twee tot drie keer op. Dat werkt uitstekend, want Tesla heeft een mooie infrastructuur aan laadstations opgebouwd. Het navigatiesysteem rekent bovendien zelf uit hoe lang de batterij nog meegaat en bij welk laadstation je het beste kunt stoppen. Vaak reis ik ’s nachts, dan doe ik een dutje terwijl de stekker in de auto zit. Als ‘ie vol is, krijg ik een appje.’

En nu wil je niet meer terug?

‘Nee, voor mij geen benzineauto meer. Het fijnste vind ik dat je geen motor hoort, alleen het bandengeruis. Verder kun je alles eenvoudig op het touchpanel bedienen en is er genoeg ruimte achterin, ook voor de hond. Als scheepsbouwkundige vind ik daarnaast de stroomlijning en luchtweerstand van de auto interessant. De CW-waarde, dat is de weerstandscoëfficiënt, ligt rond de 0,23. Dat is erg laag.’

Wim pakt een stift en legt uit hoe je de weerstandscoëfficiënt van de Tesla berekent.

‘Tot slot ligt de Tesla met bijzonder veel kracht op de weg, en hij heeft niet eens vierwielaandrijving. Ik heb altijd Mercedes gereden. Daarmee kon ik zonder sneeuwketting ons vakantiehuis niet bereiken, hoor.’

Waarom hebben jullie voor MisterGreen gekozen als leasemaatschappij?

‘De IT-manager attendeerde ons op MisterGreen. Voor nieuwe leaseauto’s binnen Fujitsu zet ik altijd verschillende offertes uit, voor contracten van 4 jaar is het verschil soms wel 100 euro per maand. MisterGreen was duidelijk de goedkoopste. Daarnaast heb ik een zwak voor startups – al is MisterGreen die status inmiddels ontgroeid. Ze zijn niet alleen kundig op het gebied van EV’s, maar ook buitengewoon gedreven en energiek. Inmiddels behoren ze tot de vaste maatschappijen waarbij we offertes aanvragen. We hebben zelfs een derde leaseauto bij ze in bestelling.’

Onze klanten over MisterGreen

"Nu we een elektrische auto leasen, zijn we veel bewuster geworden van de noodzaak om niet meer op fossiele brandstoffen te rijden. Vandaar de keuze om drie Tesla Model 3's bij MisterGreen aan te vragen."

Jeffrey Werner, Tech Bakery