Kobalt in Tesla aanzienlijk gedaald

Kobalt in elektrische auto’s: een argument dat zo nu en dan aangedragen wordt door onze reaguurders om niet elektrisch te rijden. Maar wat is kobalt en hoe zit dat nou precies?

Kobalt is een metaal

Kobalt (Co, niet te verwarren met CO2) is een scheikundig element. En aangezien we nu helemaal in ons element zijn, delen we ook met je dat het atoomnummer 27 is. Het is een zilverkleurig overgangsmetaal dat in mijnen ‘gedolven’ kan worden. Waar komt kobalt vandaan dan? Volgens United States Geological Survey gebeurt dit hoofdzakelijk in Congo.
Wat is Kobalt

Het probleem van kobalt: kinderarbeid, uitbuiting & gezondheid

Het probleem zit hem in de combinatie tussen “mijnen en Congo”. Uit onderzoek van Universiteit van Berkeley is op te maken dat er in deze mijnen veel uitbuiting en kinderarbeid plaatsvindt. Arbeiders in deze mijnen werken vaak zonder beschermende kleding en (goed) gereedschap, met alle fysieke gevolgen van dien: denk hierbij aan long- en huidziektes.

Kobalt (nog) nodig voor accu’s en batterijen

Wat heeft Kobalt dan precies te maken met (elektrische) auto’s? Voor het ontwikkelen van de huidige generatie accu’s en batterijen worden, op dit moment, verschillende metalen gebruikt. Naast lithium en nikkel is dit kobalt. Ongeveer 50% van het geproduceerde kobalt wordt gebruikt voor het produceren van accu’s en batterijen.

En hier gaat het vaak fout bij een deel van onze kritische achterban. Deze 50% gaat dus over alle accu’s en batterijen. Uit het rapport van de Europese Unie blijkt dat slechts 9% gebruikt wordt voor de totale (semi) EV-branche: hybrides dus meegerekend. En Tesla heeft daar dan weer een percentage van.

Steeds minder kobalt in Tesla’s

Nu de EV-branche heeft aangetoond dat het zeer goed mogelijk is om te rijden zonder fossiele brandstoffen, staan we voor deze nieuwe uitdaging. Een simpele oplossing zou zijn om alleen maar kobalt in te kopen wat op de juiste manier (dus niet in Congo) gewonnen is. America first-aanhangers opperden de lokale oplossing al voor o.a. Tesla, maar Musk pakt het drastisch aan: gewoon net zo goede accu’s ontwikkelen met minder kobalt.

Tesla Model 3 aanzienlijk minder kobalt

Hooray! Het productieproces bij Tesla is al zo verbeterd dat de Model 3 al aanzienlijk minder kobalt bevat dan de Model S. Maar wanneer we cijfers vergelijken met andere EV-fabrikanten wordt de concurrentie werkelijk weggeblazen. Zo meldt het hoofd van de accu-ontwikkeling van Volkswagen dat de nieuwste accu’s van Volkswagen 4 keer zo veel kobalt bevatten dan de Model 3 (12 tot 14 procent in plaats van 2,8%)!

Er zijn zelfs verschillende bronnen die melden dat kobalt ook nodig is voor de productie van benzinemotoren (o.a. Earth Magazine & Desmog blog). Ook deelde trouwe Facebook-volger Peter de Lange (kudo's!) een artikel waaruit blijkt dat kobalt zelfs nodig is om zwavel uit fossiele brandstoffen te katalyseren! Verbranding van fossiele brandstoffen én kobalt: dan lijkt een EV-producent met slechts een klein percentage kobalt in hun huidige batterij de beste optie. Op dit moment is de Model 3 de EV met het laagste percentage kobalt.

En hier houdt het niet op. Elon Musk kondigde via Twitter aan dat de next-gen batterij van Tesla geen kobalt zal bevatten. Nul, nada noppes dus. Elon for president!

Onze klanten over MisterGreen

"Nu we een elektrische auto leasen, zijn we veel bewuster geworden van de noodzaak om niet meer op fossiele brandstoffen te rijden. Vandaar de keuze om drie Tesla Model 3's bij MisterGreen aan te vragen."

— Jeffrey Werner, Tech Bakery