“It is the battery stupid”

Er wordt ons, Mark Schreurs en Florian Minderop, vaak gevraagd waarom wij zo een geloof hebben in de werkwijze van Tesla en Elon Musk. Aan de hand van dit onderstaande stuk zal ik toelichten waarom. In 2008 ben ik gefascineerd geraakt door elektrische auto’s en ben ik samen met Florian Minderop MisterGreen begonnen. Wij wisten dat wij op de goede weg waren, al wisten wij niet dat het nog 10 jaar zou duren voordat de elektrische massa geproduceerde auto definitief door zou breken.

Na een bezoek aan de Tesla fabriek in San Francisco, in 2012, was ik 100% overtuigd van de definitieve doorbraak van de elektrische auto. Tijdens mijn laatste vlucht naar LA heb ik de biografie van Elon Musk geluisterd, een erg leuk, fascinerend en inspirerend verhaal. Afgelopen jaren heb ik veel zaken gedaan met Tesla en hen zo nog beter leren kennen.

Tesla heeft afgelopen jaren bewezen dat het in staat is om komende jaren een disruptie te bewerkstelligen in de automotive industrie. Niet voor niets heeft Tesla meer dan 350.000 aanbetalingen ontvangen voor zijn nieuwe Tesla Model 3. Tesla is ook zeker een goede leermeester voor andere autofabrikanten. Shai Agassi, voormalig oprichter van Project Better Place, heeft in 2013 een blog geschreven, waarin Shai zijn visie heeft gegeven over de unieke voorsprong die Tesla de afgelopen jaren heeft opgebouwd. Dit heeft mij geïnspireerd onderstaande visie nog eens in mijn eigen woorden te vatten.

Hieronder geef ik de 5 lessen die automakers van Tesla Motors en zijn CEO, Elon Musk, kunnen leren. Of de bestaande auto industrie deze lessen nodig blijkt te hebben, zullen wij over 10 jaar weten.

Meer auto voor minder geld

Vraag het elke Tesla rijder op deze wereld en deze zal het volgende beamen. Elektrisch rijden is op alle fronten aantrekkelijker dan rijden op benzine. Het is sneller, mooier, rijdt lekkerder en de Total Cost of Ownership is lager. Elon Musk presenteerde in 2006 zijn ‘Secret Master Plan’. Tesla besloot in 2006 om een serie auto’s te maken die telkens op alle fronten in haar segment aantrekkelijker is voor rijders dan vergelijkbare benzineauto’s in datzelfde segment, startende met de Tesla Roadster. Het moest sneller, mooier en lekkerder rijden.

Ikzelf ben ook ongelooflijk trots op mijn eigen Tesla Roadster, nummer 333 ooit gemaakt, een juweeltje! Datzelfde doel heeft Tesla voor ogen gehad bij de lancering van de Model S en X. Wederom sneller, mooier en lekkerder rijden, en de Total Cost of Ownership was weer lager dan de benzine concurrent. Hetzelfde doel heeft Tesla nu met de Model 3. In vergelijking tot benzineauto’s wil Tesla telkens voor minder geld een nog betere elektrische auto realiseren. Vandaag zorgt Tesla voor een ‘disruption’ doordat de Tesla Model S beter verkoopt dan de BMW 7 serie, maar morgen zorgt Tesla ervoor dat de Model 3 een ‘disruption’ veroorzaakt door het overnemen van de markt van de BMW 3 serie enzovoort totdat Tesla een groot deel van de markt domineert.

Binnen dit ‘Secret Master Plan’ van Elon zullen de duurdere eerdere modellen, zoals de Roadster en de Model S, de ontwikkelingskosten voor de latere goedkopere “mass market” modellen, zoals de Model 3, vergoeden. Komende jaren zullen batterijen beter en goedkoper worden. Goedkopere modellen betekent grotere aantallen, wat leidt tot een lagere kwh prijs voor de batterijen.

De Tesla is een iPad op wielen

Vaak wordt een Tesla vergeleken met een iPad op wielen. Men doelt daarmee voornamelijk op het grote 17 inch bedieningspaneel in het dashboard. Iedere keer als ik met iemand in een Model S zit dan blijven mensen het ‘raar’ vinden dat er geen draai- of drukknopjes te vinden zijn. De gehele auto wordt bedient door het grote touchscreen scherm in de Model S, wat de auto tijdloos maakt.

Naast dat mooie scherm hebben Tesla’s nog een unieke eigenschap. Vanuit het hoofdkantoor komen er continu updates in de software en deze worden continu ‘over the air’ update. De auto blijft zo up to date zonder dat men een nieuwe auto zal moeten kopen.

“It is the battery stupid”

De prijs van een batterij per kwh daalt steeds verder. Het is de batterij die de prijs van de elektrische auto zo hoog maakt en Tesla werkt aan een voortdurende reductie van de kosten. Vijf jaar geleden werd de Roadster op de markt gebracht met een veel hogere kostprijs per kwh dan dat de Model S nu wordt gemaakt.

Tesla heeft aangegeven de prijs nu te willen laten zakken naar nog geen 195 euro per kwh. De doelstelling is een kostenreductie van 8% per jaar. De volgende generatie Tesla’s zal weer goedkoper zijn door verbeterde en goedkopere batterijen, net als dat Apple profiteert van telkens weer goedkopere schermen en geheugen. De gemiddelde kostprijs van een kilometer in een Tesla zit nu rond de 4,5 cent. Veel kritische autorijders vinden dan het verschil met een benzine auto te klein en kiezen niet voor een elektrische auto. Stel nu dat er over 4 jaar een nog betere batterij komt, waarbij de kostprijs per kilometer maar 1,5 cent gaat worden, dan hebben de kritische benzine rijders geen argument meer om in benzine auto’s te rijden.

Elektrisch rijden is per kilometer gewoon de meest voordelige manier van rijden, ten opzichte van alle andere verbrandingstechnieken. Elektrisch rijden heeft de toekomst, daar zijn wij van overtuigd. Leasemaatschappijen willen de goedkoper wordende batterijen in bezit hebben, waarmee de batterij als verbruiksproduct kan worden gezien. De consument heeft hierbij het voordeel dat deze geen batterij hoeft aan te schaffen, maar voortdurend binnen een leasevorm kan kiezen voor een upgrade naar een betere batterij. Dit zorgt ervoor dat de elektrische auto interessanter wordt voor een breed publiek.

Tesla werkt niet met dealers

Tesla werkt niet met dealers en dat heeft een positieve uitwerking op haar bedrijfsvoering. Er worden geen onnodige kosten gemaakt aan dealervergoedingen en de met zorg opgebouwde klantenervaringen worden niet door dealers verprutst. Bij de zogenaamde mixed dealers komen waarschijnlijk wel klanten die een elektrische auto willen kopen, maar uiteindelijk gaan zij toch voor een benzineauto, gewoon omdat dit de dealer meer financieel voordeel oplevert.

Tesla rijders vertellen hun positieve verhalen aan buren, relaties en vrienden. Hierdoor is een proefrit bij een Tesla Showroom puur alleen nog even om zeker te weten dat iemand het gaat kopen. Daarnaast zijn er ook volop mensen die gewoon vanachter hun computer een nieuwe Model S of Model X kopen of leasen. Doordat Tesla de afgelopen jaren haar PR zo goed heeft gedaan hebben mensen het vertrouwen om een auto te kopen zonder deze eerst even gezien te hebben.

Zelfrijdende auto’s

Tesla bereidt zich maximaal voor op zelfrijdende auto’s. Ook op dit vlak zal er een ‘disruptieve’ marktverandering komen. Tesla heeft een eigen programma voor de zelfrijdende auto, genaamd Autopilot. Volgens Elon Musk en Google vermindert het risico op auto-ongelukken met 50% wanneer een voertuig autonoom rijdt in plaats van met een menselijke bestuurder. Zodra komende jaren blijkt dat dit percentage blijft stijgen, dan zullen overheden versneld zelfrijdende auto’s toelaten. Quote Elon Musk: “Uiteraard zullen er mensen blijven die zelf graag willen rijden, maar zou een overheid dat tegen die tijd ook nog toestaan?”.

Onze conclusie

Wanneer we het rijden in onze hoofdstad, Amsterdam, als voorbeeld nemen, dan kunnen we concluderen dat de kosten per kilometer aanzienlijk lager liggen wanneer er gereden wordt in een zelfrijdende elektrische deelauto dan wanneer er zelf gereden wordt in een benzineauto. Daarbij moet natuurlijk ook rekening gehouden worden met diverse andere total costs of ownerschip.

De ontwikkelingen rondom elektrisch rijden gaan snel en andere (traditionele) merken moeten toch serieus aan de slag gaan om deze ontwikkelingen bij te houden wanneer zij niet volledig kansloos op de markt willen zijn in de (nabije) toekomst. Ik geloof dat elektrisch rijden de toekomst gaat worden en met MisterGreen kunnen wij iedereen de mogelijkheid bieden om elektrisch te gaan rijden.

Mark Schreurs & Florian Minderop