‘Over 5 jaar beheren we een vloot zelfrijdende elektrische auto's.’

Datum: April 2019

Hoe vinden we de juiste balans tussen mobiliteit en duurzaamheid? Aan wie kun je deze vraag beter voorleggen dan aan de groenste leasemaatschappij van Nederland: MisterGreen was op bezoek bij New Business Radio. Een gesprek in vier delen met ceo Mark Schreurs over de geschiedenis, maar vooral de toekomst van elektrisch rijden. Want met drie FD Gazelle-Awards op rij in de prijzenkast, ziet die er voor MisterGreen veelbelovend uit. Dit laatste deel gaat over de komende vijf jaar: trends worden realiteit.

Psst...lees eerst:
deel 1
deel 2
deel 3

Hoe onderscheidt MisterGreen zich van andere leasemaatschappijen?

Het begin, tien jaar geleden, was een behoorlijke stap voor ons. Je zet allemaal auto’s op je balans, die verhuur je en uiteindelijk verhandel je ze. Daar is veel geld voor nodig. Bovendien weet je vooraf dat je het gevecht met de gevestigde orde aangaat; grote namen als LeasePlan, Athlon en Alphabet. Toch hebben we dat de laatste jaren heel goed gedaan, we zijn vanaf dag één winstgevend geweest.

Dus klopte je strategie blijkbaar

We hebben er altijd voor gezorgd dat we de ‘purple cow in the field’ waren; we wilden er altijd bovenuit springen. We hebben ook vanaf het begin gezegd: specialiseer je in één ding, en hou daaraan vast. Verder investeren we heel veel in IT. Beetje reclame maken, sorry, maar moet mogen. Als je naar mistergreen.nl gaat, kom je op een platform waar je letterlijk in vijf minuten een auto kan leasen, inclusief model kiezen, opties samenstellen, credit- en rijbewijscheck en ondertekening. Allemaal neergezet door ons Digital team.

"Vraag je naar mijn doel voor over vijf jaar, dan wil ik dat MisterGreen de beheerder wordt van een vloot zelfrijdende elektrische auto’s."

Mark Schreurs

Wat voor leasemaatschappij zijn jullie eigenlijk?

Traditioneel zijn er twee soorten leasemaatschappijen: bankgerelateerd en fabrieksgerelateerd, dus vanuit een merk. Maar wij zijn als eerste maatschappij energie-gerelateerd. Dus als we ooit zouden worden overgenomen door, laten we zeggen, Eneco of Vattenfall, dan zou dat een logische stap zijn. Kijk, die wielen interesseren ons het minste. Dat is gewoon een beetje onderhoud, niks nieuws. Maar we hebben vele honderdduizenden kilowatturen rondrijden, of in opslag. En dat is op zichzelf één groot smart grid; een heel energiedistributiesysteem.

Wat zijn jullie plannen voor de komende vijf jaar?

Vooral hopen dat andere merken ook goede auto’s gaan leveren, met een bereik van 250 kilometer en een degelijke infrastructuur. Dat wil zeggen: onderweg in een halfuur kunnen laden en thuis in zes uur. Driefase-laden noemen we dat. Een leuk voorbeeld is een brief aan Elon Musk uit 2011 van een Nederlands echtpaar: ‘Beste meneer Musk, we weten dat u met Tesla naar Nederland komt. Uw model S heeft een onboard éénfase-lader. Niet doen, want dat betekent dat we 12 uur moeten laden.’ Beetje technisch verhaal, maar in Amerika is éénfase-laden op een netwerk van 72 ampère in een uur of vijf gepiept. In Nederland hebben we 16 ampère op straat, en thuis 32. Hier duurt laden dus véél langer. Tegen fabrikanten met plannen om een éénfase-auto op de markt te zetten, zeg ik: don’t do it.

Goed, Musk heeft dat advies ter harte genomen en was de eerste die bij ons een onboard driefase-lader introduceerde. Een flinke investering, maar absoluut verstandig. Vorig jaar bracht ik bij Jaguar dit onderwerp ter sprake, in verband met de I-PACE. Die zeiden doodleuk: ‘Nee hoor, éénfase is de standaard, dus we komen met een éénfase-lader’. Prima, maar dan begrijp je meteen waarom de I-PACE niet in ons wagenpark zit. Je kunt het wel oplossen, maar dan moet je thuis een apparaat ophangen en dat is weer een extra investering. Hopelijk heeft de tweede serie wél een driefase-lader.

We zien steeds meer ‘smart mobility’ om ons heen. Hoe kijk jij hier tegenaan?

Ik kom net terug uit L.A. en was zeer onder de indruk van wat ze daar noemen ‘the last mile solution’: elektrische stepjes – free floating, dus ze staan overal. Je pakt er gewoon een met je mobiel. Geweldig, ik heb ervan genoten. Ik hoop dat de gemeente Amsterdam dit ook gaat introduceren. En ja, misschien willen Uber of Lyft daarmee alleen data verzamelen. De tijd zal het leren, maar nu zou het de transitie naar elektrisch helpen. Die bedrijven komen straks met zelfrijdende auto’s. Dat is zo’n grote overgang, dat zij zullen bepalen welke auto’s we gaan afnemen. In feite komt het erop neer dat de Duitse automotive auto’s gaat maken die op het digitale platform van Uber en Lyft kunnen rijden.

En een andere trend: carsharing?

Opwaarts, zeker. Alhoewel mensen het lastig blijven vinden om hun eigen auto uit te lenen. UberPop is helaas verboden in Nederland. Jammer, want iedereen die met iedereen mee kan rijden vond ik een geweldig idee. Het was mijn favoriete vervoer, beter nog dan mijn eigen auto. Ik hoop dus dat er een andere vorm van carsharing komt. Niet door particulieren onderling, maar via professionele fleetmanagers. Vraag je naar mijn doel voor over vijf jaar, dan wil ik dat MisterGreen de beheerder wordt van een vloot zelfrijdende elektrische auto’s. Betalen per minuut, of een ander businessmodel. Die kant willen we op, niet die van een individuele leaserijder die voor zes jaar een contract tekent.

Tot slot: heb je nog tips voor andere duurzame ondernemers?

Ik ben specialist in elektrisch rijden, daar wil ik alles van weten. Dus als ik naar de VS vlieg, doe ik dat met een reden. Toch krijg ik vaak voor de voeten geworpen: ‘Vliegen? Heb je enig idee hoeveel elektrische auto’s je daarvoor kunt laten rijden?’ Klopt, mijn footprint is hoog doordat ik daar af en toe heen vlieg. Maar daardoor rijden er nu 4.500 (09-09-2022) mensen rond in een elektrische auto, in plaats van een benzineauto. Ik draag mijn steentje dus wel bij. Wat ik zeggen wil: duurzaam ondernemen betekent niet dat je óók vegetarisch eet, zonnepanelen op je dak timmert, elektrisch rijdt en nooit meer vliegt. Het hoeft niet allemaal 100%, je kunt ook een deel doen. Thuis eten we doordeweeks vegetarisch en in het weekend vlees. Prima compromis, goed vol te houden. Ik ben niet heilig, ik zet kleine stapjes.

Liever het interview terugluisteren? dat kan hieronder: