Tesla bereikt haar Top 4 doelstellingen

Één van de meest belangrijke lessen die je kunt leren in het leven, is dat je met het hebben van een eenvoudig, specifiek en duidelijk doel grote dingen bereikt. Laat je niet afleiden en focus jezelf op dat ene doel. Bijna 13 jaar geleden stelde Elon Musk het belangrijkste doel van Tesla, en de drie kleinere doelen die tot dat grote doel zouden leiden. Toen Tesla 10 jaar bestond begon het plan écht tot leven te komen. Maar het jonge bedrijf was nog steeds ver verwijderd van het bereiken van haar uiteindelijke doel.

Het geheime masterplan beschrijft eigenlijk niet het overkoepelende doel van Tesla, haar missie, en dat is wat we als haar ultieme doel zouden kunnen beschouwen. Vanuit Tesla zelf is de missie: "de opkomst van duurzaam vervoer versnellen door fascinerende elektrische auto's voor de massa zo snel mogelijk op de markt te brengen." In de tweede helft van 2018 was de Tesla Model 3 de best verkopende auto in Californië en in diezelfde tijd ook één van de top 5 best verkopende auto's in de Verenigde Staten. Hiermee is Tesla absoluut doorgebroken in de massamarkt en is het duidelijk dat Tesla de tweede helft van haar missie heeft volbracht ("Zo snel mogelijk aantrekkelijke elektrische auto's op de markt brengen").

Misschien nog belangrijker is de eerste helft: “het versnellen van de overgang naar duurzaam vervoer”. Dit heeft Tesla ook op grote schaal gedaan. Tesla heeft namelijk concurrerende autofabrikanten (zoals Volkswagen, BMW en Audi) geïnspireerd om ook met elektrische voertuig modellen te komen. Onlangs gaf de CEO van Volkswagen Herbert Diess nog toe dat Tesla een enorme voorsprong heeft ten opzichte van bouwers van fossiele brandstof auto's die ook transitie naar elektrisch willen maken. Volgens Diess komt deze voorsprong voornamelijk door het feit dat Tesla zich geen zorgen hoeft te maken over het beschermen van de verkoop van fossiele brandstof auto’s.

Bovendien heeft het bedrijf overheden laten inzien dat mensen wel degelijk zitten te wachten op elektrische voertuigen. Dit stelt overheden in staat om een krachtig EV-beleid te voeren. Het is duidelijk dat het beleid van overheden overal ter wereld op het gebied van auto’s is geïnspireerd door Tesla. Dat beleid dwingt autofabrikanten om meer EV's te ontwikkelen en te produceren.

Dus, terwijl de transitie nog lang niet is afgelopen, kunnen we stellen dat Tesla haar taak heeft volbracht. Het bedrijf heeft de transitie naar een duurzame toekomst voor vervoer duidelijk en krachtig versneld.

De andere drie kleinere doelen waarnaar in de inleiding van dit stuk wordt verwezen, zijn tastbaarder. In 2006 schreef Musk:

In het kort is het masterplan:

  1. Bouw een elektrische sportwagen
  2. Gebruik de inkomsten daarvan om een betaalbare elektrische auto te bouwen
  3. Gebruik de inkomsten daar weer van om een nog meer betaalbare elektrische auto te bouwen

Tesla heeft nu al deze doelen behaald. De focus was simpel, maar de taken waren allemaal enorm moeilijk. Desalniettemin heeft Tesla een elektrische sportwagen gebouwd, een enigszins beter betaalbare variant gebouwd (de Model S) en vervolgens een echte 'betaalbare' auto voor de massamarkt gebouwd (de Model 3). Wij kunnen ons voorstellen dat Musk zich niet realiseerde dat het zó moeilijk zou zijn, maar hij behield zijn focus. Mark Schreurs van MisterGreen:

“Het is voor ons als MisterGreen belangrijk om bij zo’n historische prestatie stil te staan. Tesla heeft het geflikt. Elon zette de vlag in het zand. De wereld is ten goede veranderd.”

Met deze 4 top Tesla doelen afgevinkt als voltooid, wat is de volgende stap? Tesla heeft uiteraard een tweede geheime Masterplan (Part Deux), maar wij denken dat er eigenlijk maar één belangrijke missie overblijft: om de transitie te blijven versnellen. Dat gebeurt door de voertuigen en energieproducten zoals nu met de Supercharger V3 software, te blijven verbeteren en de kosten te blijven drukken.

Net als Tesla heeft MisterGreen ook een masterplan. Wij versnellen de transitie naar elektrisch vervoer door het aanbieden van leasecontracten van volledig elektrische auto’s. Het afsluiten van een leasecontract kan volledig online op bijvoorbeeld je smartphone en binnen vijf minuten.

Onze klanten over MisterGreen

"Nu we een elektrische auto leasen, zijn we veel bewuster geworden van de noodzaak om niet meer op fossiele brandstoffen te rijden. Vandaar de keuze om drie Tesla Model 3's bij MisterGreen aan te vragen."

Jeffrey Werner, Tech Bakery