Een Tesla upgrade voor Alpha Advocaten

Klant aan het woord

Ook een advocaat maakt behoorlijk wat kilometers: naar cliënten, rechtbanken – en soms een huis van bewaring. Een comfortabele leaseauto is dus geen overbodige luxe. Alpha Advocaten in Almere least twee Tesla’s Model S bij MisterGreen, maar co-founder Vincent van der Velde upgradet dit jaar nog naar een nieuwe Model X. Waarom? Omdat je vanaf 2019 meer bijtelling betaalt voor een elektrische auto van boven € 50.000.

Vertel eerst eens iets over Alpha Advocaten. Wie zijn jullie, en wat doen jullie?

‘Alpha Advocaten is een toegankelijk advocatenkantoor in het centrum van Almere: we leveren goede rechtsbijstand voor een betaalbaar uurtarief. Onze specialisaties zijn strafrecht, contractrecht en familierecht, waarin we uiteenlopende cliënten bijstaan. Bijvoorbeeld een particulier die wordt beschuldigd van een strafbaar feit, of een ondernemer die een geschil heeft met een van zijn partners. Op dit moment zijn we met veertien medewerkers: zeven advocaten, twee juristen en vijf dames in de backoffice.’

Waarin onderscheiden jullie je van andere kantoren?

‘Voor wie we ook pleiten, we vinden het belangrijk dat we onze cliënten zo veel mogelijk ontzorgen. Want een rechtszaak op zich is al heftig genoeg: duur, frustrerend en tijdrovend. Daarom mogen cliënten ons ook buiten kantoortijden appen of bellen. Dat hebben we liever dan dat iemand zijn zorgen en vragen opspaart tot een moment waarop de zaak alweer complexer is geworden. Samen met een cliënt streven we naar de best mogelijke afloop van de zaak. Dat kan winst zijn, maar ook een schikking. Ons doel is dat particuliere cliënten zo gauw mogelijk hun leven weer kunnen oppakken, en dat zakelijke cliënten snel verder kunnen met ondernemen.’

Moeten jullie daarvoor vaak de weg op?

‘Regelmatig. Niet al onze cliënten vinden het handig om naar ons kantoor te komen, dus met hen spreken we thuis of op hun werk af. En sommige cliënten zitten in een huis van bewaring; daar rijden we natuurlijk ook naartoe. Verder kunnen rechtbankzittingen in heel Nederland plaatsvinden. Al met al maken we beroepshalve dus vrij veel kilometers. En dan heb ik zelf nog de bijzonderheid dat ik op Texel woon. We zijn bezig met een vestiging op het eiland, maar voorlopig rijd ik nog een paar keer per week de boot op en heel Noord-Holland door om in Almere te komen.’

"Dit jaar is het bijtellingspercentage voor elektrische auto’s nog 4%. Vanaf volgend jaar verandert de regeling: dan betaal je over de eerste € 50.000 van de cataloguswaarde nog steeds 4% bijtelling, maar voor alles daarboven geldt het reguliere tarief."

Alpha Advocaten rijdt – voor een deel – elektrisch. Waarom zijn jullie daarmee begonnen?

‘In de eerste plaats omdat het fiscaal aantrekkelijk was. Mijn compagnon en ik leasen allebei een Tesla Model S bij MisterGreen. Toen ik mijn auto 4,5 jaar geleden bestelde, hoefde je voor een
volelektrische auto nog geen bijtelling te betalen. Dat scheelde flink in de kosten. Natuurlijk wogen ook de uitstraling van Tesla en de ervaring van elektrisch rijden mee in onze keuze. Je weet niet wat je meemaakt als je ’s avonds in een doodstille auto Texel op draait.’

Denk je dat je volgende leaseauto ook weer een Tesla wordt?

‘Ja. Sterker nog: ik heb er al een besteld. Weer speelde het fiscale regime een rol. Dit jaar is het bijtellingspercentage voor elektrische auto’s nog 4%. Iets meer dan toen ik mijn Model S bestelde, maar nog altijd veel voordeliger dan de 22% die je voor een gewone leaseauto betaalt. Vanaf volgend jaar verandert de regeling: dan betaal je over de eerste € 50.000 van de cataloguswaarde nog steeds 4% bijtelling, maar voor alles daarboven geldt het reguliere tarief. Daarom adviseerde MisterGreen ons om dit jaar nog een upgrade te doen. Ik wil graag nog even Tesla blijven rijden, en omdat ik privé inmiddels aan een grotere auto toe ben, ruil ik mijn Model S binnenkort in voor een Model X.’

Ben je blij met MisterGreen?

‘Zeker. Ik merk dat ze – net als wij met onze cliënten – ons zo veel mogelijk proberen te ontzorgen. Om een voorbeeld te geven: bij het Tesla Service Center kennen ze MisterGreen goed. Dus als ik daar kom voor een onderhoudsbeurt, wordt al het papierwerk meteen voor me geregeld. Ik heb er geen omkijken naar. Ook is het fijn dat MisterGreen proactief meedenkt met klanten. Die tip over de upgrade was top, want nu rijd ik ook de komende tijd nog extra voordelig in een Tesla. En dan ook nog in het meest spectaculaire model. Wat wil je nog meer?’

Fotografie: Evalien Weterings van Vakdesign

Onze klanten over MisterGreen

"Nu we een elektrische auto leasen, zijn we veel bewuster geworden van de noodzaak om niet meer op fossiele brandstoffen te rijden. Vandaar de keuze om drie Tesla Model 3's bij MisterGreen aan te vragen."

Jeffrey Werner, Tech Bakery