‘Wat mij betreft is dit de toekomst van autorijden’

Klant aan het woord

Op Twitter kreeg hij onlangs persoonlijke excuses van Elon Musk. De Tesla-baas had hem per ongeluk geblokt. ‘Sorry, so many bots!’ Sinds anderhalf jaar volgt strategisch consultant Tristan Arkesteijn (48) het elektrische automerk niet alleen online, maar leaset hij ook een Tesla via MisterGreen. Een slimme zet voor werk, gezin en milieu.

Tristan, vertel eens. Wat voor werk doe je precies?

‘Ik ben zelfstandig strategisch consultant, maar ben ook aangesloten bij Het Strategiekantoor. Dit is een bureau van eveneens zelfstandige adviseurs die voorheen allemaal werkten bij vooraanstaande strategische adviesorganisaties, zoals McKinsey en BCG. Wat ons anders maakt: we beperken ons niet tot lange, dure trajecten, maar komen al langs voor een halve dag sparren. Dus qua kennis op topniveau, maar dan veel toegankelijker. Daarnaast heb ik een onderneming die voor de Engelstalige markt online oplossingen ontwikkelt om zorggerelateerde problemen op te lossen.’

‘Ik ben ooit begonnen bij Shell, als bedrijfskundige. Daarna voor veel verschillende klanten gewerkt en per toeval de gezondheidszorg in gerold. Op die sector richt ik me nu volledig. Ziekenhuizen, zorgverzekeraars, farmaceuten. Ik begeleid fusies en overnames, maar heb bijvoorbeeld ook stoppen-met-rokenprogramma’s geschreven. Een boeiende industrie, in de zorg is zo veel ruimte voor verbetering. Denk aan vraagstukken over chronische zorg of dure geneesmiddelen.’

"Voor een complete Tesla Model X kwam ik bij MisterGreen onderaan de streep, inclusief bijtelling, op bijna hetzelfde uit als voor bijvoorbeeld een Audi A4 met een paar opties."

Wanneer trok elektrisch rijden voor het eerst je aandacht?

‘Ik zag jaren geleden een Tesla Roadster rijden, die zoefde geruisloos voorbij. Dat maakte enorme indruk. De elektrische auto was destijds iets voor ‘tree huggers’. Volstrekt onbetaalbaar bovendien. Tesla is erin geslaagd om de overgang naar duurzame energie te versnellen door het cool te maken.’

‘Vanuit m’n strategische achtergrond vind ik dat natuurlijk interessant. Elon Musk is vanaf dag één bezig geweest om elke drempel weg te nemen. Suf imago? Dan bouwen we toch gewoon een toffe bak. Te weinig laadpalen? Dan zetten we wereldwijd een eigen netwerk op. En met de Model 3 op komst lijkt ook de betaalbaarheid binnen handbereik. Die langetermijnstrategie is echt ongekend.’

Je koos uiteindelijk voor een Tesla Model X. Wat trok je over de streep?

‘Eigenlijk heeft de elektrische auto me sinds de Tesla Roadster nooit meer losgelaten. De aanschafprijs is natuurlijk hoog. Maar als je kijkt naar wat je per kilometer kwijt bent, dan is electric lease heel aantrekkelijk. Voor een complete Tesla Model X kwam ik bij MisterGreen onderaan de streep, inclusief bijtelling, op bijna hetzelfde uit als voor bijvoorbeeld een Audi A4 met een paar opties.’

‘De Model X heb ik gekozen vanwege de ruimte. M’n oudste is nu 11, de jongste 7. Ik wil dat er straks drie pubers in passen zonder dat ze elkaar de hersens inslaan. Met de nieuwe bijtellingsregeling die per 2019 ingaat, was deze SUV trouwens geen optie geweest: straks betaal je over de eerste €50.000 van de cataloguswaarde nog steeds 4% bijtelling, maar voor alles daarboven geldt het reguliere tarief. In dat geval had ik gewacht op de Model 3.’

Dus duurzaamheid was geen drijfveer, maar een mooie bijkomstigheid?

‘In de eerste instantie wel. Nu is dat anders: door op stroom te rijden, ben ik veel bewuster geworden van de milieuwinst. Een longarts vertelde me eens dat hij aan de longen van een overledene kan zien of deze in de Randstad of in de Achterhoek heeft gewoond. Dat is heftig, toch? M’n buurman heeft een deux-chevaux. Als hij wegrijdt – zeker met dit koude weer – dan ruikt de hele straat naar brandstof. Dat is eigenlijk van de zotte. Nu pas merk ik: ik heb dat altijd normaal gevonden.’

Jij kunt er wel aan wennen dus, aan je Tesla Model X?

‘Zeker. Vooral aan de rust die de auto uitstraalt. M’n vrouw heeft een MINI, als ik bij haar achter het stuur kruip, dan vind ik dat maar luidruchtig en vooral onoverzichtelijk. Een andere fijne feature van de Tesla is dat je handmatig kunt instellen hoeveel afstand je wil houden tot de auto voor je. Daarnaast zorgt de Autopilot ervoor dat je keurig binnen de lijnen blijft. Zo kun je veel verder vooruitkijken en beter anticiperen.’

‘Tesla moet zich nog bewijzen, en is daar hard mee bezig. Maar wat mij betreft is dit de toekomst van autorijden. Het is niet gewoon een voertuig met een andere aandrijflijn; het is een compleet nieuw paradigma. Dankzij de draadloze software-updates is m’n auto nu bijvoorbeeld geavanceerder dan toen ik ‘m kreeg. Dat is bizar.’

Ga je ermee op vakantie?

‘Ja, dat bevalt uitstekend. We gingen vorig jaar met het hele gezin naar Kroatië. Om de drie uur moeten we even stoppen om te laden, maar met kleine kinderen achterin is dat sowieso verstandig. Even de benen strekken.’

Waarom heb je voor MisterGreen gekozen als leasemaatschappij?

‘Ik had bij verschillende aanbieders een offerte aangevraagd, zodat ik kon vergelijken. Uiteindelijk gaat het toch om geld. De deal bij MisterGreen was het gunstigst. Daarnaast denken andere leasemaatschappijen nog steeds vanuit traditionele benzine- en dieselauto’s; MisterGreen is echt een specialist. Je merkt bovendien dat het een kleine club is: ik heb weinig contact met ze, maar als er iets is, dan lossen ze het snel op. Ik voel me echt gewaardeerd, ook als kleine ondernemer.’

Onze klanten over MisterGreen

"Nu we een elektrische auto leasen, zijn we veel bewuster geworden van de noodzaak om niet meer op fossiele brandstoffen te rijden. Vandaar de keuze om drie Tesla Model 3's bij MisterGreen aan te vragen."

Jeffrey Werner, Tech Bakery